Bi4_EKOP Ekologie

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Rozvrh
Po 16:20–17:05 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky ekologie: obecná ekologie (definice, obsah) x environmentalistika - základní pojmy a termíny; autekologie, demekologie a synekologie 2. Ekologická média a ekologické faktory vnějšího prostředí (členění); ekotop x biotop 3. Ekologická valence a adaptace: divergence a konvergence; ekotyp a poddruh; introdukce, aklimatizace (a domestikace) 4. Ekologické faktory výživy (viz fyziologii rostlin) a potravy; ekologická nika, trofogenní kasty 5. Mezidruhové vztahy: (neutralismus,) protokooperace, komenzalismus, mutualismus (=symbióza), amenzalismus, kompetice, predace, parazitismus (a parazitoidismus) 6. Vnitrodruhové vztahy: reprodukční x nereprodukční skupiny, teritorialita 7. Ekologie populací (demekologie): disperze, denzita, migrace, natalita (fyziologická x ekologická) a mortalita (specifická rychlost vymírání); struktura (poměr pohlaví, věková struktura), růst (nebrzděný: specifická rychlost růstu - r, brzděný únosná kapacita prostředí - K), r- a K- stratégové; oscilace, fluktuace, gradace 8. Společenstva (biocenózy): fytocenózy (viz fytocenologie) x zoocenózy; biotop; biocenotické principy; vertikální stratifikace; komplexní společenctva (zonace a mozaiky); ekoton; periodicita (fenologie), aspekty; sukcese (primární x sekundární), klimax (klimatický x edafický); biomy: hylaea, litoraea, skleraea, silvaea, tajga, tundra, step, poušť (životní formy rostlin ) x orobiomy 9. Vlastnosti biocenóz: kvantitativní (hustota druhů - abundance, produkce - biomasa, dominance), strukturální (presence x absence, frekvence, konstance, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita), vztahové znaky (fidelita, koordinace) 10. Ekosystém: funkční jednotky (producenti, konzumenti, reducenti), potravní (trofické) řetězce (pyramidy), kumulace, tok energie; homeostáze a stabilita ekosystému; produktivita (tropický deštný les, korálový útes, subboreální moře); produkce (primární a sekundární), biogeochemické cykly (H2O, C, O2, N2, S, P) 11. Podnebí a ekologické faktory ovzduší: makro-, mezo- a mikroklima; záření, světlo, teplota, srážky a vlhkost, cirkulace vzduchu; ekologická pravidla 12. Ekologické faktory vodního prostředí (základy hydrobiologie): moře x stojaté sladké vody: pelagiál (epipelagiál, batypelagiál), bentál (litorál, sublitorál, profundál, abysál); plankton, nekton, bentos; tekoucí vody: krenon, ritron, potamon; reopelagiál, bentál, hyporeál; plankton - drift, bentos, hyporeos) 13. Ekologické faktory půdy (základy pedobiologie): půdotvorné faktory; edafon (=terrikolní organismy), velikostní a ekologické členění zooedafonu, příklady nejdůležitějších zástupců mezofauny a makrofauny, megafauna; detritický potravní (trofický) řetězec
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení předmětu: úspěšné absolvování testu (písemná zkouška)
Informace učitele
Doporučená literatura: 1. Laštůvka Z., Krejčová P.: Ekologie, Konvoj, Brno, 2000. 2. Losos B. a kol.: Ekologie živočichů, SPN, Praha, 1985. 3. Slavíková J.: Ekologie rostlin, SPN, Praha, 1986. 4. Storch D., Mihulka S.: Úvod do současné ekologie, Portál, Praha, 2000. 5. Pelikán J.: Nejčastější termíny v ekologii, 1-21, Živa 2/1992-4/1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006.