Bi_ZT1 Zahradní terapie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
3 bloky – 3x4 hodiny (2x zahrada PdF MU „Kejbaly“ Kampus Bohunice; 1x exkurze dle sylabu), 12 hodin samostudium - zpracování a příprava projektu; 1x2 hodiny - závěrečná prezentace projektu. 3 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Ševčíková (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Cíle předmětu
Seznámit studenty s pojetím, zaměřením a možnostmi uplatnění zahradní terapie v kontextu edukačního prostředí. Seznámit účastníky s možnostmi využití zahradní terapie ve prospěch různých cílových skupin, s podmínkami, seznámit je s praktickými ukázkami, s realizací, zprostředkovat zážitky a praktické dovednosti. Na konci kurzu bude student znát pojetí a zásady zahradní terapie. Bude znát vybrané způsoby, metody, techniky a postupy pro realizaci zahradní terapie.
Osnova
  • 1. Zahradní terapie 2. Základy zahradní terapie – Co je to zahradní terapie? 3. Historie zahradní terapie 4. Zahradní terapie a Green Care 5. Zahradní terapie – vztah mezi člověkem a přírodou 6. Zahradní terapie – vztah mezi člověkem a krajinou 7. Zahradní terapie – vztah mezi člověkem a zahradou 8. Zahradní terapie – vztah mezi člověkem a rostlinou 9. Účinky zahradní terapie 10. Praktické činnosti – jaro v zahradní terapii 11. Praktické činnosti – léto v zahradní terapii 12. Exkurze do Domova pokojného stáří Brno, Kamenná 13. Exkurze do Otevřené zahrady Brno, Obilní trh 14. Exkurze do Fakultní nemocnice Bohunice nebo Centrum Kociánka, Brno 15.-24. Příprava a zpracování projektu 25.-26. Prezentace projektu.
Literatura
    doporučená literatura
  • MEIXNER-KATZMANN, Karoline. Zahrada jako terapeutický prostor: rozvoj dětí s využitím zahrady. Okříšky: Chaloupky, 2014. ISBN 978-80-905613-6-6.
  • HAUBENHOFER, Dorit. Zahradní terapie: teorie - věda - praxe. Brno: Lipka - školské zařízení pro enviromentální vzdělávání, 2013. ISBN 978-80-87604-45-8.
    neurčeno
  • VOJTOVÁ, Hana. Smyslová aktivizace v české praxi. Prachatice: Institut vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-260-5804-5.
Výukové metody
Seminář; praktické činnosti; výuka bude doplněna exkurzemi; samostudium.
Metody hodnocení
zpracování závěrečného projektu; prezentace projektu; požadovaná docházka: 75%
Informace učitele
Další informace budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: a samostudiem (příprava projektu).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/Bi_ZT1