CJ2MP_JJR2 Jazykový rozbor 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2MP_JJR2/01: Út 13:55–15:35 učebna 7, H. Svobodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře prohloubení schopností všestranné práce s texty různých stylových oblastí a aplikace ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Předpokládá se, že v závěru semestru:
1. Student dokáže analyzovat jazykové prostředky různých rovin ve vybraném textu.
2. Student je schopen na základě rozboru dílčích jazykových jevů posoudit text jako celek: stavbu textu, stylovou hodnotu jazykových prostředků, funkci jazykových prostředků v textu.
3. Student je schopen zvolit správný text pro ověření vybraného jazykového jevu;
4. Student dokáže prakticky využít jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách českoho jazyka.
5. Student umí navrhnout využití znalostí a dovedností z jiných vyučovacích předmětů při rozboru vybraného textu, a naopak využít obsahu textu k připomenutí závažných znalostí z jiných předmětů.
Osnova
  • 1. Syntaktická struktura textu. Věta a souvětí v textu. Souvětí a jeho druhy. Spojovací prostředky.
  • 2. Rozbor složitého souvětí.
  • 3. Stavba věty jednoduché. Slovní druhy a jejich větněčlenská funkce. Větné vztahy a jejich vyjádření.
  • 4. Funkce lexikálních jednotek v textu, významové vztahy mezi nimi. Víceslovné lexikální jednotky a jejich identifikace v textu.
  • 5. Slovotvorná analýza a rozbor stavby slova. Význam schopnosti slovotvorné analýzy pro praxi.
  • 6. Vybrané tvaroslovné jevy v textu. Tvoření jazykově správných tvarů slov.
  • 7. Vybrané jevy hláskové. Změny hlásek v proudu řeči, identifikace případů asimilace v souvislém textu.
Literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
Výukové metody
- Analýta textu: společná a individuální práce
- Řízený rozhovor při společné činnosti - analýze textu. -
Diskuse konkrétních problémů textové analýzy a rozboru. -
Individuální ověřování.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je zvládnutí písemného testu, který obsahuje praktické úkoly dané osnovou předmětu. Test zahrnuje cca 25 dílčích úkolů, student potřebuje zodpovědět správně 20 z nich.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.