CJ2RC_JSCJ Stylistika českého jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin v semestru. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stylistika je pojata jako lingvistická disciplína, která integruje nejen poznatky funkční lingvistiky, ale také teorie textu, nauky o komunikaci apod. Po ukončení předmětu by student měl být schopen: - analyzovat text, - vyložit stylistickou teorii a rozumět jí, - pochopit a vysvětlit dynamiku funkčních stylů, - vyjadřovat se jazykově a stylisticky správně.
Osnova
  • 1. Základní stylistické pojmosloví. 2. Teoretické i praktické zvládnutí stylové diferenciace českého jazyka. 3. Přínos funkční lingvistiky, současné pojetí české stylistiky. 4. Charakteristika základních funkčních stylů, stylová sféra, stylová vrstva jazykových prostředků a stylové normy: styl běžnědorozumívací, odborný, administrativní, publicistický, řečnický, umělecký, esejistický. Styly primární a sekundární. 5. Stylistická hodnota stálá a proměnná (kontextová). 6. Kompozice textu; členění vertikální a horizontální. 7. Stylistické postupy a stylistické útvary probírané (dle osnov) na ZŠ. 8. Stylistická analýza textu, odhalení funkce textu, stylistická hodnota textu, výrazové prostředky příznakovost a nepříznakovost.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
  • DANEŠ, František. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Vydání 1. Praha: Academia, 1997, 292 stran. ISBN 8020006176. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář - konzultace, diskuse ve skupině. Seminář - aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu. Analýza textu, identifikace vybraných jevů textu.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu: ústní zkouška, jejíž součástí je písemné ověření znalosti terminologie a stylistické zhodnocení jazykových prostředků textu. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy disciplíny a tvoří jej cca 20 úkolů. Správně musí student vyřešit 70 % z nich. Podmínkou přístupu k ústní části zkoušky je úspěšné absolvování části písemné.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.