CJ3BP_L9K2 Kapitoly z české literatury 19. století 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 17:35–18:20 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Česká literatura druhé poloviny 19. století tvoří významnou etapu historie národního písemnictví. Předmět seznamuje studenty s nejvýraznějšími postavami a díly uvedeného období, uveden je také kulturně-společenský kontext.Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu 19.století. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
Osnova
  • 1. Úvod do studia liter. 2. pol. 19. stol. 2. Základní problémy vývoje liter. 2. pol. 19. stol., zachycení hlavních vývojových fází 3. Rozvoj demokratické literatury 4. Diferenciace české liter. ve třetí čtvrtině 19. století
Literatura
  • MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
  • DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. Edited by Felix Vodička. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
  • NOVÁK, Arne. Stručné dějiny literatury české. Edited by Antonín Grund - Rudolf Havel. 1. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1946, 818 s. URL info
Výukové metody
Studenti si formou přednášky (výklad, diskuze) budou osvojovat znalosti literárních směrů, proudů a tendencí v daném období české literatury. Budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností české poezie a prózy v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Výsledky své práce budou studenti prezentovat písemnou formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit. Disciplína je ukončena kolokviálně. Požadavkem k ukončení je písemná reflexe (v rozsahu 3 normostran) jednoho z odpřednášených témat, a to na základě rozšiřující sekundární literatury a beletristických pramenů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.