CJ3BP_LPMS Literatura pro mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3BP_LPMS/01: Čt 16:00–16:50 učebna 5, M. Šubrtová
CJ3BP_LPMS/02: St 14:00–14:50 učebna 20, M. Šubrtová
CJ3BP_LPMS/03: St 11:00–11:50 učebna 57, M. Šubrtová
CJ3BP_LPMS/04: Čt 19:00–19:50 učebna 39, M. Šubrtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají literárněhistorický přehled o proměnách české literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti. Důraz je kladen na podobu aktuální knižní produkce určené dětem. Na základě vytvořeného literárněhistorického povědomí budou studenti schopni interpretovat a kriticky reflektovat literární tvorbu pro děti.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni orientovat se ve vývoji literatury pro mládež v kontextu společenského dění a celonárodní literatury, jsou obeznámeni s jejím zlatým fondem. Dokáží analyzovat díla z různých žánrových oblastí (včetně obrazových narativů a uměleckonaučné produkce), rozpoznávat autorské strategie. Studenti umí zformulovat a obhájit hodnotící kritéria pro literárněkritické posouzení literatury pro mládež a aplikovat je v literárněkritické a pedagogické praxi.
Osnova
  • - Problém triviality v literatuře pro mládež - Proměny dětského časopisectví - Žánrová diferenciace a synkretičnost v literatuře pro děti a mládež: - poezie - pověsťová literatura - příběhy ze života dětí - dobrodružná próza a próza s dívčí hrdinkou - literatura s historickou a přírodní tematikou - obrazové narativy
Literatura
    povinná literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze s. 13-35; dále jednotlivá hesla dle potřeby.
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, 2008. ISBN 9788090424722. Pouze s. 16-21, 28-33, 34-38, 47, 72-74, 78-80, 85-86, 93-94, 97-98, 104-105, 126, 129, 146, 150-156, 159-160, 182-183, 210-217.
  • Janoušek, Pavel, ed. a Čornej, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv. ISBN 978-80-200-1527-3. Pouze kapitoly o literatuře pro děti a mládež.
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla. 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 8070426047. Pouze s. 9-25, 53-61, 76-85, 114-119, 126-127, 131-143, 161-166, 179-186, 203-207, 215-219, 225-231.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. 2011. info
    neurčeno
  • Náhradní obsah: URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 8070426683. Pouze s. 123-166, 225-239, 322-324.
Výukové metody
Studenti si budou seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) prohlubovat znalosti z literatury pro mládež. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích (tolerovány 2 absence) a průběžný test jsou prerekvizity k připuštění ke zkoušce. Tematické okruhy ke zkoušce jsou zveřejněny v prvním týdnu semestru v IS. Předpokladem k úspěšnému zvládnutí zkoušky je znalost historického kontextu (minimálně na úrovni absolventa SŠ) a literárněhistorických souvislostí s národní a světovou literaturou, dále schopnost interpretace literárních děl na základě vlastní četby (viz seznam povinné četby). Ukončení: písemná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/CJ3BP_LPMS