CJ3DC_LTEO Topical Questions of Literary Science

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/0/6. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
It is the aim of this course to present the contemporary literary theory as a discipline of study of literature, to show students its function in training of future teachers and to inform them about the practical use in teaching at secondary schools. Evaluative comments on chosen literary theoretical publications, published in Czech since 2000, are the main point of the course. Students get familiar with handbooks for teaching the literary theory at secondary school and with methods of literary works interpretation, and they also deal with general issues of contemporary Czech and world literary theory.
Learning outcomes
Students will be able to interpret literary works of art as well as justify and support their views using their knowledge of literary studies. Students will know essential concepts, theories and methods used in contemporary literary theory, but they also will know literary theoretical publications published in Czech in the last two decades. They will be able use the main concepts and methods in their pedagogical practices.
Syllabus
  • 1. Literary theory in teaching at secondary schools
  • 2. Literary theory in the Framework Education Programme for Grammar School Education
  • 3. Basic literary theory handbooks
  • 4. Basic issues of literary theory (interdisciplinarity)
  • 5. Specific issues of interpretation (reception, fictional world theory)
  • 6. Narratology (narratological terminology)
Literature
    required literature
  • CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. 2., rozš. vyd. Brno: Host, 2015, 190 s. ISBN 9788074912337.
    recommended literature
  • PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001, 287 s. ISBN 8072900455.
  • MACURA, Vladimír a Alice JEDLIČKOVÁ (eds.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Vyd. 1. Brno: Host, 2012, 839 s. ISBN 9788072948482.
  • DOLEŽEL, Lubomír. Studie z české literatury a poetiky. Vyd. 1. Praha: Torst, 2008, 355 s. ISBN 9788072153374.
  • COMPAGNON, Antoine. Démon teorie: literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno: Host, 2009, 328 s. ISBN 9788072943241.
  • RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění : Narrative fiction : contemporary poetics (Orig.). Translated by Vanda Pickettová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 174 s. : i. ISBN 80-7294-004-X. info
    not specified
  • FOŘT, Bohumil. Literární postava. Vývoj a aspekty naratologických zkoumání. (Literary Character. The Development and Aspects of Narratological Inquiry.). Praha: ÚČL AV ČR, 2009, 111 pp. Theoretica et historica. ISBN 978-80-85778-61-8. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Fraus slovník literárních pojmů, aneb, Co se skrývá za slovy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2006, 159 s. ISBN 8072386204. info
  • Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce / osobnosti / základní pojmy. Edited by Ansgar Nünning - Jiří Trávníček - Jiří Holý, Translated by Al. Vydání první. Brno: Host, 2006, 912 stran. ISBN 8072941704. info
  • ŠTOCHL, Miroslav. Teorie literární komunikace. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005, 218 s. ISBN 80-86903-09-5. info
  • ISER, Wolfgang. Teorie literatury : aktuální perspektiva : mírně rozšířená verze proslovu proneseného 5. července 1991 u příležitosti otevření postgraduálního kursu Teorie literatury v rámci oboru literární věda na Univerzitě v Kostnici. Translated by Johana Gallupová. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, 51 s. ISBN 8085778408. info
  • BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
  • LAKOFF, George and Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 280 s. ISBN 80-7294-071-6. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
  • Čtenář jako výzva :výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Edited by Miloš Sedmidubský - Miroslav Červenka - Ivana Vízdalová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 338 s. ISBN 80-86055-92-2. info
Teaching methods
Consultations lecture; class discussion; individual study; controll of individual study - oral form
Assessment methods
Course completion: credit. Requirements: active participation in consultation, hand in a written assignment.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: Ukončení předmětu kolokviem předpokládá získání zápočtu z předmětu CJ3DC_JDC1.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin konzultací v semestru.
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/CJ3DC_LTEO