CJKSV_KreS Využití kreativity žáků při rozvíjení slovní zásoby

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
6 hodin. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu účastník: a) ovládá nejnovější metody a postupy pro slohovou a komunikační výchovu; b) dokáže vhodně propojit část invenční, kompoziční a stylizační; c) sestaví vyučovací hodinu slohu s maximálním zapojením žákovy kreativity; d) využívá svých znalostí a dovedností při hodnocení a klasifikaci mluvených a psaných projevů žáků; e) povede žáky nenásilně k nácviku kultivovaného souvislého projevu, a to jak psaného, tak mluveného.
Výstupy z učení
Student a) ovládá nejnovější metody a postupy pro slohovou a komunikační výchovu; b) dokáže vhodně propojit část invenční, kompoziční a stylizační; c) sestaví vyučovací hodinu slohu s maximálním zapojením žákovy kreativity; d) využívá svých znalostí a dovedností při hodnocení a klasifikaci mluvených a psaných projevů žáků.
Osnova
  • 1. RVP ZV a nově zaváděné Standardy pro komunikační a slohovou výchovu 2. Využití ukázek umělecké literatury pro děti a mládež k rozvíjení komunikativních dovedností 3. Tři fáze nácviku souvislého mluveného/psaného projevu, jejich charakteristika a využití ve vyučovací hodině 4. Volba témat pro souvislý jazykový projev žáka – práce s frazeologií 5. Oprava, hodnocení a klasifikace mluvených i psaných žákovských projevů Všechna témata budou propojena s praktickými ukázkami možností kreativního zapojení žáků s cílem osvojení si kultivovaného souvislého projevu.
Literatura
    doporučená literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s. 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. 2013. info
Výukové metody
Metoda řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémová metoda; metoda opravy a hodnocení slohových prací; metoda samostatné a skupinové práce
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen písemnou prací na zadaná témata, s nimiž budou účastníci seznámeni v úvodní části první konzultace.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.