CJPKC_CjC3 Současný český 3 - syntax

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin v semestru, individuální konzultace. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Ivo Martinec, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem je absolvování předmětu Současný český jazyk 2 - tvarosloví.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností ze skladby současného českého jazyka.
Po absolvování předmětu student:
- zvládá syntaktickou terminologii věty jednoduché a souvětí;
- zvládá komplexní rozbor věty jednoduché a souvětí;
Zřetel je uplatňován k potřebě výuky skladby na 1. stupni základní školy.
Osnova
  • 1. Věta a souvětí. Druhy vět podle různých kritérií. Interpunkce věty jednoduché a souvětí.
  • 2. Věty podle postoje mluvčího. Věty kladné a záporné, druhy záporu.
  • 3. Věty jednočlenné a větné ekvivalenty.
  • 4. Větné členy základní a rozvíjející.
  • 5. Větné vztahy - koordinace, determinace, predikace, apozice. Vyjádření determinace shodou, řízeností a přimykáním.
  • 6. Věta a souvětí. Věta hlavní, věta vedlejší, věta řídící. Souvětí souřadné.
  • 7. Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět. Souvětí složité.
  • 8. Grafické znázornění stavby věty jednoduché a různých druhů souvětí.
Literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Základy skladby češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 108 s. ISBN 80-210-3113-1. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
Výukové metody
- Samostatné studium odborné literatury;
- Individuální konzultace týkající se konkrétních problémů dle požadavků studenta;
- Individuální testování.
Metody hodnocení
Typ výuky: individuální konzultace.
Předmět je zakončen ústní zkouškou.
Zkouška má část: a) praktickou (rozbor souvětí a věty jednoduché); b) teoretickou.
Student dostane: a) jednu větu jednoduchou a jedno souvětí k rozboru; b) 2 teoretické otázky. Pro dosažení alespoň hodnocení E musí odpovědět správně minimálně z 75 %.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Předpokladem pro složení zkoušky z předmětu CJ1PKC_CjC3 je úspěšné složení zkoušky z předmětu CJPKC_CjC1.
Předmět je vyučován každý semestr.
Poznámka k četnosti výuky: individuální konzultace.
Složil-li student z předmětu zkoušku, předmět si opakovaně v dalších semestrech nezapisuje.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.