CJp007 Aktuální otázky jazykové správnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp007/01: St 17:00–17:50 učebna 6, M. Lollok
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti jsou schopni zhodnotit současné pojetí jazykové správnosti, dokážou komplexněji vysvětlit pojmy spisovnost a nespisovnost. Jsou schopni typově odlišit problematické pravopisné a gramatické jevy a v rámci konkrétního textu navrhnout nejvhodnější řešení. Rozumí rozdílu mezi jazykovou normou a kodifikací; jsou schopni ve své práci efektivně využívat kodifikační příručky a provést jazykovou korekturu textu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: - vymezit kultivovanou formu národního jazyka v komunikaci mluvené i psané. - vysvětlit místa konkrétních jazykových jevů v jazykovém systému. - odhalit nedostatky v pravopisné a gramatické rovině textů. - vysvětlit pojetí jazykové správnosti v pravopise, morfologii, popř. v jiných jazykových rovinách a hodnotit některé často diskutované jevy jako jazykově správné či nesprávné. - provést jazykovou korekturu.
Osnova
  • 1. Jazyk, jazykový systém. 2. Jazykové roviny, jazykovědné disciplíny. 3. Problém spisovnosti x nespisovnosti. Jazyková správnost. 4. Norma, kodifikace. Kodifikační příručky a práce s nimi. Proměny v kodifikaci dříve a dnes. 5.-6. Grafická stránka jazykových projevů. Český pravopis. Pravopis a jazyková správnost. 7.-8. Morfologická stránka jazykových projevů. Jazyková správnost v morfologii. 9. Nejčastější odchylky od jazykové správnosti v současných psaných textech. Nejčastější chyby ve veřejných psaných textech. Možné příčiny jazykových odchylek. 10. Nejčastější odchylky od jazykové správnosti v žákovských a studentských pracích, jejich příčiny. Možnosti jejich odstranění. 11.-12. Pravopisné a lexikální korektury textů.
Literatura
    doporučená literatura
  • CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. Vydání druhé. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 416 stran. ISBN 9788024628127. 2015. URL info
  • Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Edited by Zdeněk Hlavsa. Vyd. 1. (s Dodatkem Minister. Praha: Academia. 391 s. ISBN 8020004750. 1998. info
  • DANEŠ, František. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Vydání 1. Praha: Academia. 292 stran. ISBN 8020006176. 1997. info
  • Spisovnost a nespisovnost dnes : sborník příspěvků z mezinárodní konference Spisovnost a nespisovnost v současné jazykové a literární komunikaci, Šlapanice u Brna 17.-19. ledna 1995. Edited by Rudolf Šrámek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 261 s. ISBN 8021013044. 1996. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny. 800 s. ISBN 8071061344. 1995. info
    neurčeno
  • CVRČEK, Václav. Teorie jazykové kultury po roce 1945. Vydání I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 123 stran. ISBN 8024610442. 2006. info
  • KALANDRA, František, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Helena STRAKOVÁ. Pravopis nejen pro školu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 182 s. ISBN 8021035676. 2004. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola. 108 s. ISBN 80-7289-032-8. 2001. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 70 s. ISBN 80-210-2540-9. 2001. info
  • BALHAR, Jan, Rudolf ŠRÁMEK a František UHER. O češtině každodenní. 1. vyd. Brno: Blok. 286 s. 1984. URL info
Výukové metody
Typem výuky je seminární cvičení. Seminář, aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu. Výuka bude probíhat formou jazykových a pravopisných cvičení ústních a písemných.
Metody hodnocení
Prezentace na semináři k vybranému dílčímu tématu souvisejícímu s problematikou jazykové správnosti. Znalosti budou ověřovány průběžnými písemnými testy v každém semináři. Závěrečný test obsahuje zhruba 20 úkolů, student musí zvládnout 80 % z nich.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.