CJp058 The history and the present of the theater for children

Faculty of Education
Spring 2020
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with the historical development of the theater for children and young people by its production. It's on the basis of the theory and practical examples of theatre performances for different age categories of children and youth. Students also visit different kind of children and young theatre performances and reflect them.
Learning outcomes
Student will be able to:
- explain the historical development of the theater for children and youth;
- explain the basic theatrical terminology;
- reflect the viewing experience, critically approach to the theater production for the age group of children and youth;
- choose a suitable theater production for the age group of children and youth.
Syllabus
  • 1) Basic theater terms
  • 2) Definition of concepts - theater for adults, theater for children and youth, children's theater
  • 3) Beginning of the theater for children and youth
  • 4) Amateur and professional theater
  • 5) Theater for children and youth in the 19th Century
  • 6) Theater for children and youth in the 20th Century
  • 7) Contemporary theater production for children and youth
Literature
  • KOLEKTIV AUTORŮ. O velké divadlo pro malé diváky - sborník z ostravské konference o divadle pro děti a mládež 1958. Praha: Orbis, 1959
  • PŘIDAL, Dušan, ed. 15 let činnosti divadla Komorní scéna Brno, činoherního studia pro děti a mládež: 1965-1980. Brno: Komorní scéna, 1980.
  • ČEPORANOVÁ, Drahomíra. Divadelní tvorba pro děti v zrcadle kritiky. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1972.
  • ČEPORANOVÁ, Drahomíra. Cesty českého divadla pro děti a mládež. Praha: Divadelní ústav, 1970.
  • RICHTER, Luděk. Divadlo pro děti. Vydání první. Praha: Dobré divadlo dětem, 2015, 145 stran. ISBN 9788090505506. info
  • ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti a s dětmi v první polovině 19. století. 1. vyd. Praha: Kant, 2013, 183 s. ISBN 9788074370946. info
  • RICHTER, Luděk. O divadle (nejen) pro děti : úvahy z časopisu ČTVRTletník DDD/Divadlo pro děti 1994-2006. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2006, 131 s. ISBN 9788090297560. info
  • URBANOVÁ, Alena. Popelka divadla pro děti : o dramaturgii amatérského divadla dospělých pro děti. Edited by Jiří Pokorný. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1986, 106 s. info
  • BRABEC, Jan, Drahomíra ČEPORANOVÁ, Fantišek ČERNÝ, Alice DUBSKÁ, Milan OBST, Jaromír PACLT, Adolf SCHERL, Bořivoj SRBA and Eva ŠORMOVÁ. Dějiny českého divadla. Vydání I. Praha: Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1983, 706 stran. URL info
  • ADÁMEK, Vladimír. Theatre pour l'enfance en Tchecoslovaquie. Edited by Jarmila Majerová. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 1980, 48 s. info
  • BRABEC, Jan, Drahomíra ČEPORANOVÁ, František ČERNÝ, Zdeňka JEŘÁBKOVÁ, Ljuba KLOSOVÁ, Jan MALÍK, Milan OBST, Jaromír PACLT, Václav PLETKA, Lya ŘÍHOVÁ, Eva ŠORMOVÁ and Vladimír ŠTĚPÁNEK. Dějiny českého divadla. Vydání I. Praha: Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1977, 657 stran. URL info
  • ČEPORANOVÁ, Drahomíra. České činoherní divadlo pro děti a mládež. 1969, 135, xxvi. info
  • BARTOŠ, Jaroslav, Božena BRODSKÁ, František ČERNÝ, Miroslav KAČER, Josef PLAVEC, Vladimír PROCHÁZKA, Adolf SCHERL and Bořivoj SRBA. Dějiny českého divadla. Vydání I. Praha: Academia, nakladatelství Československé akademie věd, 1969, 429 stran. URL info
  • BARTOŠ, Jaroslav. Dějiny českého divadla. 1, Od počátku do sklonku osmnáctého století. Vyd. 1. Praha: Academia, 1968, 424 s. : i. info
Teaching methods
Lectures, individual work of students, work with video, work with text, class discussion
Assessment methods
The course is completed by credit on the basis of attendance and student activity in the class. Part of the evaluation is also writing a reflection from a visit to a theater performance for children or young people.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/CJp058