CJp062 Základy mediálního práva

Pedagogická fakulta
jaro 2021

Předmět se v období jaro 2021 nevypisuje.

Rozsah
0/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou vzniku a chování masových médií a principy jejich regulace. Předmět směřuje k rozvoji studentů v oblasti mediální výchovy, mediální gramotnosti a základů mediálního práva. Souvisejícím cílem je u studentů využití těchto poznatků v pedagogické praxi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - interpretovat teoretická východiska masových médií a mediální komunikace, - rozlišit charakteristiky tiskových a elektronických médií v právních souvislostech, - porozumět vybraným otázkám mediálního práva, - aplikovat poznatky o mediální výchově a mediální gramotnosti ve své profesní praxi.
Osnova
  • 1. Teoretické aspekty médií – masová média. 2. Teoretické aspekty médií – mediální komunikace. 3. Význam a poslání regulačních orgánů dnešního mediálního trhu. 4. Regulace reklamy a její dopady ve společnosti. 5. Tisková a elektronická média v právních souvislostech. 6. Ochrana osobnosti a dobrého jména v médiích. 7. Základy autorského práva v médiích. 8. Média a pedagog v prostředí školy. 9. Mediální výchova – klíčové momenty ve vývoji médií. 10. Mediální výchova – aktuální koncepty užívané v mediální výchově. 11. Mediální gramotnost v dnešním digitálním světě. 12. Mediální výchova ve vybraných zemích.
Literatura
    povinná literatura
  • SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 257 s. ISBN 978-80-210-8524-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8524-2016. Čítárna Munispace info
  • ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012, 399 stran. ISBN 9788073803827. info
    doporučená literatura
  • MORAVEC, Ondřej. Mediální právo v informační společnosti. Praha: Leges, s.r.o., 2013, 288 s. Student. ISBN 978-80-87576-52-6. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015, 390 stran. ISBN 9788026207436. info
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 8085947676. info
Výukové metody
Teoretická příprava a následná diskuse na seminářích, řešení příkladů dobré praxe.
Metody hodnocení
Podmínkou pro získání zápočtu je vypracování písemné práce na předem vypsaná témata reagující na obsahové zaměření předmětu a její obhájení v odborné diskusi. Předpokladem řádného ukončení předmětu je úspěšné zvládnutí písemného závěrečného testu na min. 60 %.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/CJp062