CJp203 Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp203/01: St 18:30–20:10 učebna 6, I. Martinec, J. Zítková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce. Naučí se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Dokážou srovnat různé typy učebnic a fundovaně diskutovat o jejich koncepci. Student se seznámí se spektrem učebních materiálů pro výuku literární výchovy a kritérii jejich hodnocení, která bude schopen uplatnit při vlastním hodnocení učebnic a samostatné přípravě učebních materiálů pro výuku.
Osnova
  • Český jazyk: 1. Obsah vyučování českému jazyku na základní škole. 2. Metody a formy výuky českého jazyka, organizace vyučovací hodiny. 3. Typy hodin jazykového vyučování. 4. Příprava hodiny jazykového vyučování. 5. Motivace, zpětná vazba. 6. Doplňující materiály: texty k vyvození učiva, didaktické hry. 7. Vyučování jednotlivým tematickým celkům - výstupy studentů a jejich rozbor. 8. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci. Literární výchova: 1. Interpretace textu a základní otázky její praktické aplikace. 2. Seznámí se spektrem současných čítanek pro 2. stupeň základní školy a dalších učebních materiálů 3. Kritéria hodnocení čítanek a učebnic (obsah, struktura, didaktická vybavenost). 4. Význam řídícího aparátu čítanek a možné postupy jeho analýzy. 5. Adaptace učebních materiálů na konkrétní koncepci a vzdělávací strategii předmětu. 6. Možnosti koncipování vlastních učebních materiálů pro práci s textem (pracovních listů apod.).
Literatura
    povinná literatura
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: ZČU, 1995.
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
    doporučená literatura
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
    neurčeno
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář Metody: aktivní účast studentů v diskusi nad odborně-didaktickými aspekty učebnic a čítanek, aktivní práce studentů s vybraným jazykovým učivem a literárními texty.
Metody hodnocení
Způsob ukončení: kolokvium Požadavky k ukončení předmětu: Zpracování komplexní písemné práce zahrnující didaktické zpracování vybraného jazykového a literárního učiva jako východiska pro kolokvium.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.