CJp305 Rozvoj kritického myšlení v českém jazyce

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp305/01: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 8:00–9:50 učebna 4, J. Tušková, A. Veřmiřovský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Jiné omezení: Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody -- cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu; Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení;
2. prakticky užívat alternativní metody;
3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
Osnova
  • 1. Teoretická východiska projektu RWCT – Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
  • 2. Podmínky pro rozvíjení kritického myšlení ve škole.
  • 3. Vytváření prostředí pro rozvoj kritického myšlení ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
  • 4. Kladení otázek – Bloomova taxonomie.
  • 5. Třífázový model učení Evokace – Uvědomění – Reflexe.
  • 6.-8. Metody a strategie rozvíjející kritické myšlení v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
  • 9.-12.Praktické využití vybraných metod a strategií v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu.
Literatura
    povinná literatura
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
    doporučená literatura
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
  • VĚŘÍŠKOVÁ, Irena – KRÜGER, Květuše – BĚLINOVÁ, Eva. Kudy vede cesta ke čtenáři? Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha: GAC, 2007. 218 s
  • RUTHOVÁ, Nina (ed.). Učím s radostí. 1. vyd. Praha: Strom, 2003. 234 s. ISBN 80-86106-09-8
  • ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina – KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Občanské sdružení Kritické myšlení, 2007. 85 s.
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
    neurčeno
  • KAHNEMAN Daniel. Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus & Giroux, 2011. 499 s. ISBN 978-0-14-103357-0
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
Výukové metody
seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Účast v semináři je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech jazykového nebo slohového učiva ČJ. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.