CJp404 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp404/01: Út 8:25–10:05 učebna 34, H. Svobodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kursu bude student schopen: orientovat se v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, společném evropském referenčním rámci pro jazyky a v popisech jednotlivých jazykových úrovní. Pozornost bude upřena na výuku českého jazyka u žáků se slovanským mateřským jazykem. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusí nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při cvičném výstupu.
Osnova
  • 1. Uvedení do oboru, výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro žáky se slovanských mateřským jazykem; 2. – 3. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly; 4. Společný evropský referenční rámec pro jazyky, reprezentativní popisy češtiny jako cizího jazyka; 5. Bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence; 6. Výuka českého jazyka žáků se slovanským mateřským jazykem; 7. Začlenění žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky; kulturní rámec, tabu, tradice; 8. Didaktické zásady; 9. Výukové metody; 10. Učebnice, metodické příručky, didaktické pomůcky; 11. – 12. Praktická výuka, její zásady, cvičné výstupy.
Literatura
    povinná literatura
  • GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 127 s. ISBN 9788073678371. [citováno 2024-04-24] info
  • HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Online. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. 245 stran. ISBN 9788070438671. [citováno 2024-04-24] info
  • HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. Online. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009. 115 stran. ISBN 9788025451946. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • DOLEŽÍ, Linda. Inkluze 3. Čeština jako cizí jazyk - integrace a inkluze.. Online. 2015, [citováno 2024-04-24] info
  • HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. Online. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009. 115 stran. ISBN 9788025451946. [citováno 2024-04-24] info
  • MARTINEC, Ivo. Čeština jako cizí jazyk pro slovanské mluvčí. Online. In Vyžádaná přednáška, Daruvar, Chorvatsko. 2009, [citováno 2024-04-24] info
  • HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk : čeština. Online. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002. 150 s. ISBN 8085866986. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Online. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002. 90 s. ISBN 8021026987. [citováno 2024-04-24] info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice.. Online. Praha: Karolinum, 1999. 52 s. ISBN 807184523X. [citováno 2024-04-24] info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Část II., Pro pokročilé. Online. Praha: Karolinum, 1999. 52 s. ISBN 80-7184-523-X. [citováno 2024-04-24] info
  • Čeština jako cizí jazyk.. Online. Edited by Jaroslav Tax. Praha: Karolinum, 1990. ISBN 8070662131. [citováno 2024-04-24] info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 498 s. [citováno 2024-04-24] URL info
  • NOVÁKOVÁ, Ludmila. Čeština jako cizí jazyk.. Online. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 113 s. [citováno 2024-04-24] info
  • POLDAUF, Ivan a Karel ŠPRUNK. Čeština jazyk cizí : mluvnice češtiny pro cizince. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 417 s. [citováno 2024-04-24] URL info
Výukové metody
Seminář, aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. cvičný výstup (simulovaná výuka) ukazující výuku vybraného gramatického jevu pro žáky se slovanským mateřským jazykem. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.