CJp410 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp410/01: St 14:00–15:50 učebna 30, H. Svobodová
Předpoklady
CJp404 Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají vhled do základní odborné literatury, učebnicových řad, společného evropského referenčního rámce pro jazyky a budou se orientovat v popisech jednotlivých jazykových úrovní. Dokáží provést rozbor jazykových jevů se zaměřením především na indoevropskou jazykovou rodinu ve srovnání s dalšími rodinami jazyků světa. Ověří si zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusí nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při cvičném výstupu. Pozornost bude zaměřena na výuku českého jazyka u žáků s neslovanským mateřským jazykem
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: 1. definovat základní pojmy nezbytné pro odborné studium českého jazyka se zaměřením na výuku českého jazyka žáků s neslovanským mateřským jazykem; 2. charakterizovat ty jevy, které jsou při studiu českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem se zaměřením na jazyky neslovanské obtížné, a porozumět jim; 3. orientovat se v základní odborné literatuře, učebnicových řadách a dalších pomůckách; 4. ovládat nejnovější metody a využívat je ve vyučovacích hodinách.
Osnova
  • 1. Uvedení do oboru, výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro žáky s neslovanským mateřským jazykem; 2. – 3. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (se zaměřením na indoevropskou jazykovou rodinu); 4. Výuka českého jazyka žáků s neslovanským mateřským jazykem; 5. Začlenění žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky; kulturní rámec, tabu, tradice; 6. Didaktické zásady, učebnicové soubory, didaktické pomůcky; 9. Jazykové rozbory; 10. Výukové metody – mluvní drily, rozvoj flexibility, kontrolovaná konverzace, interakce, řešení problémů; 11. – 12. Praktická výuka, její zásady, cvičné výstupy.
Literatura
    povinná literatura
  • DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ a Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk. Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015. URL info
  • HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 245 stran. ISBN 9788070438671. 2010. info
  • Čeština jako cizí jazyk. Edited by Jaroslav Tax. Praha: Karolinum. ISBN 8070662131. 1990. info
    doporučená literatura
  • English effectively : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky [Gruber, 2000]. info
  • Studium als Fremdsprache - Sprachdidaktik. München: Iudicium Verlag. info
  • DOLEŽÍ, Linda. Inkluze 3. Čeština jako cizí jazyk - integrace a inkluze. 2015. info
  • DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti. In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015. info
  • GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál. 127 s. ISBN 9788073678371. 2011. info
  • HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta. 115 stran. ISBN 9788025451946. 2009. info
  • MARTINEC, Ivo. Čeština jako cizí jazyk pro slovanské mluvčí. In Vyžádaná přednáška, Daruvar, Chorvatsko. 2009. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové. s. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. 2003. info
  • HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk : čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. 150 s. ISBN 8085866986. 2002. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 267 s. ISBN 8024404044. 2002. info
  • Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung. Edited by Jörg Roche. Tübingen: Gunter Narr Verlag. 248 s. ISBN 3823349848. 2001. info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Praha: Karolinum. 52 s. ISBN 807184523X. 1999. info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Část II., Pro pokročilé. Praha: Karolinum. 52 s. ISBN 80-7184-523-X. 1999. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství. 264 s. ISBN 8085937476. 1998. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. 226 s. ISBN 80-85866-32-3. 1998. info
  • STOCKER, Karl. Taschenlexikon der Literatur- und Sprachdidaktik. 2. Aufl. Frankfurt am Main: Scriptor. 538 s. ISBN 3-589-20384-6. 1987. info
  • NOVÁKOVÁ, Ludmila. Čeština jako cizí jazyk. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 113 s. 1985. info
Výukové metody
Seminář, aktivní analytická práce studentů, diskuse o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. četba zadané odborné literatury; 2. cvičný výstup (simulovaná výuka) ukazující výuku vybraného gramatického jevu pro žáky s neslovanským mateřským jazykem. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.