CJp423 Žák s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím systému

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 11:00–11:50 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti vysvětlí specifické postavení žáka s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávacím procesu. Mají přehled o legislativním postavení žáka s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím řádu; rozumí jeho specifickým vzdělávacím potřebám. Rozumí funkci dalších účastníků vzdělávacího procesu a jsou schopni s nimi svou práci účinně koordinovat. Uvědomují si znevýhodnění a bariéry žáka s odlišným mateřským jazykem, případně jeho rodinných příslušníků, a jsou schopni na ně reagovat.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: - vysvětlit postavení žáka s OMJ v českém vzdělávacím systému. - pojmenovat základní potřeby žáka s OMJ. - vysvětlit základní principy vzdělávání žáků s OMJ. - jmenovat typické (i potenciální) bariéry a znevýhodnění žáka s OMJ, popřípadě celého jeho rodiny. - podat přehled o podpůrných opatřeních, jimiž lze jazyková a kulturně podmíněná znevýhodnění žáka s OMJ v českém vzdělávacím systému kompenzovat. - koordinovat svou činnost s dalšími účastníky vzdělávacího procesu.
Osnova
  • 1.Definiční vymezení žáka s OMJ, žáka cizince, resp. žáka-cizince v českém vzdělávacím systému. 2. Legislativní rámec postavení žáka s OMJ v českém vzdělávacím systému. 3.–4. Profesní kompetence učitele žáka/žáků s OMJ. 5. Žák s OMJ jako žák se specifickými vzdělávacími potřebami. 6.–7. Účastníci vzdělávacího procesu vstupující do vzdělávání žáka s OMJ, jejich komunikace a koordinace. 8.–10. Místa nesouladu v kulturně podmíněných očekáváních vůči vzdělávacímu systému. 11.–12. Znevýhodnění a bariéry žáka s OMJ a možnosti jejich kompenzace.
Literatura
    povinná literatura
  • RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.
    doporučená literatura
  • TITĚROVÁ, Kristýna. Začleňování žáků-cizinců do českých škol. In: Rvp.cz. Praha: Metodický portál www.rvp.cz, 2013. Dostupné na: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/11085/ZACLENOVANI-ZAKU-CIZINCU-DO-CESKYCHSKOL.html/
  • KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825. 2013. URL info
    neurčeno
  • KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 116 s. ISBN 978-80-244-2162-9.
  • 978-80-7367-679-7
  • Přístup k začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Komparace národních politik. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2014. Dostupné na: https://drive.google.com/file/d/0B59n8JuWLmlAR2NHOEVNQmFpbWs/edit?pli=1
  • Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2014. Dostupné na: http://www.meta-ops.cz/sites/default/files/pp_blok_web_final_1.pdf
  • The education system of the Czech Republic. Prague: Institute for Information on Education, 2008. ISBN 978-80-211-0562-1.
  • Čeština jako druhý jazyk (ČDJ). Praha: Inkluzivniskola.cz, 2015. Dostupné na: http://www.inkluzivniskola.cz/cestinajazyk-komunikace/cestina-jako-druhy-jazyk-cjdj.
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. Integrativní speciální pedagogika: (především zaměřena na aktuální legislativu v ČR). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7372-880-9.
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. 2015. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. nkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita. 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. 2013. info
  • KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách : fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 179 s. ISBN 9788072906307. 2013. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada. 217 stran. ISBN 9788024730707. 2010. URL info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál. 435 stran. ISBN 9788073676797. 2010. info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál. 435 stran. ISBN 9788073676797. 2010. info
Výukové metody
Přednáška spojená s následnou diskusí o odborných problémech předmětu. Obsah diskuse bude pokrývat problematiku témat obsažených v osnově předmětu.
Metody hodnocení
Referát prezentující vybraný moment ve vzdělávacím procesu v souvislosti se žáky s odlišným mateřským jazykem (charakteristika konkrétní situace na základě vybrané případové studie). Test ověřující osvojení látky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.