DCJC021 Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Zkouška z psychologie na VŠ. Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti pedagogická psychologie (po domluvě s examinátorem).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby si studenti prohloubili a rozšířili znalosti z pedagogické psychologie, které si osvojili v magisterském studijním programu. Zaměřit se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
Osnova
  • Tematické okruhy: Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Struktura pedagogické psychologie. Filozofické, etické a metodologické otázky a výzkumné metody pedagogické psychologie. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání. Psychologie učení. Učení a paměť. Druhy učení. Teorie učení. Učení a motivace Aspirační úroveň. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference. Psychologie inteligence. Druhy a struktura inteligence. Měření inteligence. Mentální retardace. Psychologie kreativity. Vlastnosti tvořivosti. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. Učení a vyučování. Psychodidaktika. Psychologické problémy výběru a strukturování učiva. Kognitivní styl a styly učení. Školního úspěch a neúspěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. Specifické vývojové poruchy učení. Syndrom ADHD/ADD. Význam a úkoly psychohygieny a psychologie zdraví v ped. psychologii. Psychohygiena zkoušky. Psychologické otázky výchovy Odměna a trest. Styly (způsoby) výchovy. Výchova a sebevýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. Aktuální problémy psychologie výchovy. Deprivace a subdeprivace. Agresivita. Syndrom týraného dítěte. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurotické poruchy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika závislostí. Osobnost žáka. Koncept osobnosti. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Role žáka. Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztahy učitele a žáka. Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Pedagogicko-psychychologické poradenství.
Literatura
  • ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK, 1993.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • DACEY, LENNON Kreativita. Praha : Grada, 2000.
  • GAJDOŠOVÁ, E. Školský psychológ a jeho vstup do humanizácie našich škol. Bratislava, 1998.
  • KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2002.
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. 1997. info
  • ĎURIČ, L.; BRATSKÁ, M. a kol. Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN, 1997.
  • KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Vyd. 1. Praha: Academia. 187 s. ISBN 8020004475. 1992. info
  • GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999.
  • STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • GAGNÉ, Robert M. Podmínky učení. Translated by Václav Kulič. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 287 s. 1975. URL info
Výukové metody
přednášky, diskuze, domácí příprava, čtení
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti ped. psychologie (po domluvě s examinátorem).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.