DCJC025 Interkulturní aspekty cizojazyčné výuky

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je představit varianty didaktického uchopení konceptu interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizího jazyka.
Osnova
  • Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem studijního předmětu je představit varianty didaktického uchopení konceptu interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizího jazyka. Teoretická východiska představují: vymezení pojmu interkulturní komunikativní kompetence, vývoj pojetí tohoto konceptu, současné vlivné modely interkulturní komunikativní kompetence a jejich komponenty (tj. v obecné rovině komunikativní kompetence a interkulturní kompetence, specificky pak cizojazyčná komunikativní kompetence). Jádrem studijního předmětu je reflexe modelů interkulturní komunikativní kompetence v kategoriích cíle, obsahu a didaktických prostředků ve výuce cizího jazyka. Pozornost je věnována rovněž dosud málo rozpracovaným otázkám hodnocení rozvoje konceptu interkulturní komunikativní kompetence (obecně i ve školní výuce).
Literatura
  • Byram, M. Teaching and Assessing Intercultural Competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd., 1997.
  • Průcha, J. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV nakladatelství. 2001.
  • Fink, G. Kulturstandards und interkulturelle Kommunikation anhand empirischer Ländervergleiche. Köln: Böhlau, 2000.
  • Bredella, L., Delanoy, W. (Hg.) Interkultureller Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr (Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1999.
  • Hofstede, G. Kultury a organizace: software lidské mysli: spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha: UK, 1999.
  • Göhring, H. Interkulturelle Kommunikation. Anregungen für Sprach- und Kulturmittler. Tübingen: Stauffenburg, 2002.
  • Buttaroni, S., Paula, A. Ehe, Berge und schwarze Katzen. Interkulturelle Kommunikation im Fremdsprachenunterricht. Meran: Alpha & Beta, 1999.
  • Wierlacher, A.,Stötzel, G. Blickwinkel: Kulturelle Optik und interkulturelle Gegenstandskonstitution (Kongress der Gesellschaft für Interkulturelle Germanistik). München: iudicium,1996.
  • The Sage handbook of intercultural competence. Edited by Darla K. Deardorff - Derek Curtis Bok. London: Sage. xiv, 542. ISBN 9781412960458. 2009. info
  • Fremdverstehen und interkulturelle Kompetenz. Edited by Lothar Bredella - Herbert Christ. Tübingen: Gunter Narr Verlag. 193 s. ISBN 9783823362838. 2007. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. xviii, 267. ISBN 8024414252. 2006. info
  • Interkulturelle Kompetenz : Konzepte und Praxis des Unterrichts. Edited by Laurenz Volkmann - Klaus Stierstorfer - Wolfgang Gehring. Tübingen: Gunter Narr. 248 s. ISBN 3823349864. 2002. info
  • Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters. viii, 283. ISBN 1853595365. 2001. info
  • Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters. viii, 283. ISBN 1853595365. 2001. info
  • KRAMSCH, Claire J. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press. viii, 295. ISBN 0194371875. 1993. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet. Studenti předloží portfolio Interkulturní komunikativní kompetence. Ústní rozprava.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021.