DCJC029 Projektování kurikula

Pedagogická fakulta
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení a prohloubení teoretických znalostí vztahujících se ke komplexní problematice projektování kurikula v cizojazyčném vyučování.
Osnova
  • Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem předmětu je rozvíjení a prohloubení teoretických znalostí vztahujících se ke komplexní problematice projektování kurikula v cizojazyčném vyučování. Předmět se zaměřuje na možnosti zkoumání kurikula a jeho projektování s ohledem na probíhající kurikulární reformu v České republice. Tematické okruhy: • koncepce a moderní trendy v oblasti projektování kurikula, • formy kurikula • role učitele v projektování kurikula • výstupy z učení a jejich hodnocení • kurikulum zaměřené na žáka v cizojazyčném vyučování.
Literatura
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou. Praha: Tauris, 2006.
  • vzdělávacího programu k vyučovací hodině
  • Borisko, N. et al. Curriculum für den sprachpraktischen Deutschunterricht an pädagogischen Fakultäten der Universitäten und pädagogischen Hochschulen. Kyjev: Lenvit, 2004.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyk : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
  • MEHISTO, Peeter, David MARSH a María Jesús FRIGOLS. Uncovering CLIL : content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education. 238 s. ISBN 9780230027190. 2008. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 5., gegenüber der vierten u. Tübingen: A. Francke. xviii, 655. ISBN 9783772082344. 2007. info
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Vyd. 1. Praha: Triton. 191 s. ISBN 8072547127. 2006. info
  • GLABONIAT, Manuela. Profile deutsch : gemeinsamer europäischer Referenzrahmen : Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, kommunikative Mittel : Niveau A1-A2, B1-B2, C1-C2. Berlin: Langenscheidt. 240 s. ISBN 3468494106. 2005. info
  • RICHARDS, Jack C. Curriculum development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. xiv, 321. ISBN 0521804914. 2001. info
  • GRAVES, Kathleen. Designing language courses: a guide for teachers. Boston: Heinle & Heinle. xi, 308. ISBN 9780838479094. 2000. info
  • HEDGE, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press. xvi, 447. ISBN 0194421724. 2000. info
  • JOHNSON, Karen E. Understanding language teaching : reasoning in action. Boston: Heinle & Heinle Publishers. x, 149. ISBN 0838466907. 1999. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita. 185 stran. ISBN 8021008466. 1994. info
  • YALDEN, Janice. Principles of course design for language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. ix, 207. ISBN 0521312213. 1987. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: studenti předloží seminární práci: projekt jazykového kurikula. Ústní rozprava.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.