DCJDR_AAP Aplikovaná psycholingvistika

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti v kurzu získají vhled do vybraných problémů zkoumaných v rámci psycholingvistiky. Kurz čerpá z teorií osvojování cizích jazyků, kognitivní a sociální psychologie, teorie komunikace, lingvistiky, sociologie a dalších disciplín, přičemž je kladen důraz na integraci poznatků ve světle řešených koncepčních a metodologických problémů souvisejících s osvojováním/učením se cizího jazyka a jeho používáním v mezilidské interakci (obecně) a v interakci ve výuce cizího jazyka (specificky).
Osnova
  • Studijní předmět Aplikovaná psycholingvistika je jádrovým předmětem lingvistického bloku a zároveň východiskem pro jeho integraci s blokem didaktickým a pedagogicko-psychologickým. Obsahové zaměření: - Vymezení psycholingvistiky, její interdisciplinární charakter, metody, paradigmata - Teorie osvojování a učení se cizích jazyků. Pohledy na používání cizích jazyků - Kognitivní pohledy na učení se/osvojování cizího jazyka a na používání cizího jazyka v interakci v cizím jazyce - Sociální a dialogické pohledy na interakci. Komunikace a interakce v cizím jazyce (a ve výuce cizích jazyků) - Monologismus a dialogismus jako rámce pro konceptualizaci a výzkum interakce - Dialogické pojetí interakce a sociální pohledy na osvojování/učení se a používání cizího jazyka - Výzkum interakce ve školní třídě pohledem monologických a dialogických přístupů
Literatura
  • AUER, Peter. Jazyková interakce. Online. Edited by Jiří Nekvapil - Petr Kaderka - Marek Nekula - Vít Dovalil - Ivo Vas. Vydání první. Praha: NLN, 2014. 305 stran. ISBN 9788074222689. [citováno 2024-04-23] info
  • FERNÁNDEZ, Eva M. a Helen Smith CAIRNS. Základy psycholingvistiky. Online. Translated by Jan Chromý. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014. 298 s. ISBN 9788024624358. [citováno 2024-04-23] info
  • Handbook of research in second language teaching and learning. Online. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. xxii, 1144. ISBN 0805841814. [citováno 2024-04-23] info
  • LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Online. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005. 197 s. ISBN 8022320692. [citováno 2024-04-23] info
  • The handbook of second language acquisition. Online. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003. ix, 888. ISBN 1405132817. [citováno 2024-04-23] info
  • SCOVEL, Thomas. Learning new languages: a guide to second language aquisition. Online. Boston: Heinle & Heinle, 2001. ix, 158. ISBN 083846677X. [citováno 2024-04-23] info
  • SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Online. Oxford: Oxford University Press, 1998. xiii, 135. ISBN 0194372138. [citováno 2024-04-23] info
  • MULTHAUP, Uwe. Psycholinguistik und fremdsprachliches Lernen : von Lehrplänen zu Lernprozessen. Online. 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1995. 275 s. ISBN 3190066167. [citováno 2024-04-23] info
  • BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. Online. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993. xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. [citováno 2024-04-23] info
  • NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. Online. 1. vyd. Praha: H & H, 1992. 127 s. [citováno 2024-04-23] info
  • SKEHAN, Peter. Individual differences in second-language learning. Online. First published. London: Arnold, 1989. vi, 168. ISBN 0713166029. [citováno 2024-04-23] info
  • NOIZET, Georges. De la perception a la comprehension du langage : contribution a un modele psycholinguistique du locuteur. Online. Paris: Univesite de Lille, 1983. 348 s. ISBN 2729500154. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Způsob zakončení: test, ústní pohovor
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.