DCJDR_ADC2 Didaktika cizích jazyků II

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Pavla Zajícová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnutí hlubšího vhledu do didaktiky cizích jazyků jako samostatného vědního odvětví a seznámení s bazálními problémy výuky cizích jazyků.
Osnova
  • Studijní předmět Didaktika cizích jazyků je jádrovým předmětem didaktického bloku, jeho absolvování je základem pro další výběr volitelných předmětů v daném bloku. Cílem předmětu je poskytnutí hlubšího vhledu do didaktiky cizích jazyků jako samostatného vědního odvětví a seznámení s bazálními problémy výuky cizích jazyků. Těžiště je položeno na vymezení předmětu a objektu didaktiky cizích jazyků, metadidaktiku a obecnou didaktiku cizích jazyků v užším smyslu v dvojím pojetí: 1. diachronním, jež se zaměřuje na dějiny cizojazyčného vyučování a učení a vývoj obecné didaktiky cizích jazyků; 2. synchronním, které se zabývá cizojazyčným učením a vyučováním v obecné rovině. Tematické okruhy: •vymezení pojmů a předmětu didaktiky cizích jazyků, její struktura, •pomocné vědy didaktiky cizích jazyků, •teorie osvojování cizího jazyka, •cíle a učivo cizojazyčného učení a vyučování, •metody cizojazyčného vyučování a učení v užším a širším smyslu, •principy současné interkulturně-komunikativní metody.
Literatura
    doporučená literatura
  • Společný evropský referenční rámec rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
  • GÜNTHER BRITTA a Herbert GÜNTHER. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache : eine Einführung. Online. 2. Aufl. Basel: Beltz, 2007. 222 s. ISBN 9783407254740. [citováno 2024-04-24] info
  • BROWN, H. Douglas. Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy. Online. 3rd ed. White Plains: Pearson Education, 2007. xvii, 569. ISBN 9780136127116. [citováno 2024-04-24] info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Online. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006. 209 s. ISBN 8020012133. [citováno 2024-04-24] info
  • Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Online. Edited by Jörg Roche. Tübingen: A. Francke, 2005. 282 s. ISBN 3825226913. [citováno 2024-04-24] info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Osvojování cizojazyčné slovní zásoby. Pedagogická, psychologická, lingvistická a didaktická východiska na příkladu němčiny jako cizího jazyka.. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 184 s. ISBN 80-210-3877-2. [citováno 2024-04-24] info
  • Approaches and methods in language teaching. Online. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ix, 270. ISBN 9780521008433. [citováno 2024-04-24] info
  • WESKAMP, Ralf. Fachdidaktik: Grundlagen und Konzepte : Anglistik, Amerikanistik. Online. 1. Aufl. Berlin: Cornelsen, 2001. 240 s. ISBN 3464006352. [citováno 2024-04-24] info
  • NUNAN, David. Language teaching methodology :a textbook for teacher. Online. Harlow: Longman, Pearson Education, 2000. xiv, 264 s. ISBN 0-13-521469-6. [citováno 2024-04-24] info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století.. Online. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000. 167 s. ISBN 8070421576. [citováno 2024-04-24] info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století.. Online. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000. 167 s. ISBN 8070421576. [citováno 2024-04-24] info
  • HEYD, Gertraude. Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF) :ein Arbeitsbuch : Kognition und Konstruktion. Online. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997. 218 s. ISBN 3-8233-4962-7. [citováno 2024-04-24] info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Online. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 3., überarbeitete und erw. Tübingen: Francke Verlag, 1995. xiv, 585. ISBN 3825280438. [citováno 2024-04-24] info
  • HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Online. Berlin: Langenscheidt, 1992. 184 s. ISBN 3468. [citováno 2024-04-24] info
  • HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Online. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991. 290 s. ISBN 3-425-04373-0. [citováno 2024-04-24] info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 498 s. [citováno 2024-04-24] URL info
  • MALÍŘ, František. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory : k problematice jejich předmětu. Online. Vyd. 1. Praha: Academia, 1971. 161 s. [citováno 2024-04-24] info
  • BENEŠ, Eduard. Metodika cizích jazyků : angličtiny, francouzštiny, němčiny. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. 267 s. [citováno 2024-04-24] URL info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Typ zakončení: zkouška. Studenti předloží seminární práci na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.