DCJDR_ETF Edukační teorie a filozofie jazyka

Faculty of Education
Spring 2017
Extent and Intensity
2/0. 7 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit doktorandy se základními pojmy filozofie jazyka, dále seznámit je se základními filozoficko-teoretickými východisky ve vztahu k jazyku - 1) neopozitivisticko-transcendentální, 2) hermeneuticko - pragmatistický. Získané znalosti student aplikují na vlastní výzkumný projekt a podle výsledků jeho analýzy projekt racionalizují.
Syllabus (in Czech)
  • Filozofie jako nutná „rovina souvislostí. Vztah filozofie a jazyka. Moderní filozofické přístupy k jazyku. Neopozitivistický – transcendentální – Wittgenstein I, N. Chomsky, S. Kriepke. Hermeneuticko–pragmatistický – G. H. Mead, D. Davidson, Wittgenstein II.
Literature
    recommended literature
  • ŠÍP, Radim and Martina HRDÁ. Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem – změna pohledu (Communication and integration of pupils with a different mother tongue – Change of view´). Online. In Jiří Němec (ed.). Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1st ed. Brno: Paido, 2012. p. 115-140, 25 pp. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6. [citováno 2024-04-23] info
  • WITTGENSTEIN, Ludwig. Filosofická zkoumání. Online. Translated by Jiří Pechar. 2., upr. vyd. Praha: Filosofia, 1998. 294 s. ISBN 80-7007-103-6. [citováno 2024-04-23] info
  • CHOMSKY, Noam. Perspektivy moci : úvahy o povaze člověka a společenského řádu. Online. Translated by Miloš Calda. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. 323 s. ISBN 8071844918. [citováno 2024-04-23] info
Teaching methods
lectures, discussion
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is taught: every other week.
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Spring 2019, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/DCJDR_ETF