DEcDI1 Didaktika, výuková praxe a její reflexe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020

Předmět se v období podzim 2020 nevypisuje.

Rozsah
15k. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DEcDI1/Kombi01: Pá 4. 12. 8:00–19:50 laboratoř 84, M. Jireček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení, rozšíření a modifikace dosavadních didaktických a metodologických vědomostí a kompetencí, získaných v rámci studia dějepisu pro základní školy tak, aby je byli absolventi schopni kvalifikovaně využívat v rámci výuky dějepisu na střední škole. Cílem je rozvíjet didaktické znalosti obsahu a jeho jednotlivé komponenty a vytvářet také sebereflektivní dovednosti studentů. Představeny budou také moderní trendy ve výuce dějepisu. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle dějepisu v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách dějepisu, dokázat je aplikovat v tématech dějepisu na vlastních odučených hodinách na SŠ, následně provést jejich reflexi. Součástí předmětu je příprava, realizace a reflexe vyučovacího výstupu na fakultní SŠ v návaznosti na předchozí praxe vykonané na ZŠ. Předmět nabízí také stručný pohled do historie výuky dějepisu
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubení, rozšíření a modifikace dosavadních didaktických a metodologických vědomostí a kompetencí, získaných v rámci studia dějepisu pro základní školy tak, aby je byli absolventi schopni kvalifikovaně využívat v rámci výuky dějepisu na střední škole. Cílem je rozvíjet didaktické znalosti obsahu a jeho jednotlivé komponenty a vytvářet také sebereflektivní dovednosti studentů. Představeny budou také moderní trendy ve výuce dějepisu. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle dějepisu v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách dějepisu, dokázat je aplikovat v tématech dějepisu na vlastních odučených hodinách na SŠ, následně provést jejich reflexi. Součástí předmětu je příprava, realizace a reflexe vyučovacího výstupu na fakultní SŠ v návaznosti na předchozí praxe vykonané na ZŠ. Předmět nabízí také stručný pohled do historie výuky dějepisu
Osnova
  • Kurikulární dokumenty dějepisu pro výuku na střední škole Historie výuky dějepisu Cíle a obsah předmětu na střední škole Didaktické prostředky ve výuce dějepisu Výukové metody dějepisu Moderní trendy ve výuce dějepisu Příprava vlastní hodiny dějepisu pro výuku na SŠ a její rozbor
Literatura
    povinná literatura
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
    doporučená literatura
  • Beneš, Z.: Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu. Praha, 2002.
  • HAVLŮJOVÁ, Hana a Jaroslav NAJBERT. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912126. info
  • JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 337 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9. info
  • Handbuch der Geschichtsdidaktik. Edited by Klaus Bergmann. 5. überarbeitete Aufl. Seelze-Velber: Kallmeyer'sche Verlagsbuchhandlung, 1997, 788 s. ISBN 3780049201. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
Výukové metody
výklad, diskuse, analýza kurikulárních dokumentů, rozbor odučené hodiny
Metody hodnocení
zápočet – písemná seminární práce, realizace výstupu na fakultní SŠ a její rozbor
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.