De2BK_UDSD Úvod do studia dějepisu

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.8. 10k. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Dvořák, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
De2BK_UDSD/OS01: Pá 21. 9. 7:30–9:10 učebna 41, Pá 19. 10. 7:30–9:10 učebna 41, Pá 2. 11. 7:30–9:10 učebna 41, Pá 16. 11. 7:30–9:10 učebna 41, Pá 30. 11. 7:30–9:10 učebna 41, J. Dvořák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět plní důležitou funkci v oblasti informativní a v orientaci posluchačů při vyhledávání, studiu a zpracování poznatků z literatury a pramenů, včetně stanovení nejdůležitějších metod, postupů a prostředků při studiu i výzkumu, tj. vlastního historického řemesla. Uvádí studenty nejen do studia historie, ale také do vysokoškolského studia vůbec. Předmět vytváří nezbytný základ pro studium všech dalších historických oborů a předmětů, neboli pro studium vývoje vlastního historického procesu.
Osnova
  • Teoretické základy (předmět, úkoly historie, vývoj názorů na dějiny, filozofie českých dějin). Organizace historické práce (vysoké školy, ústavy, historické společnosti, slovníky, bibliografie, časopisy, archivy a muzea, knihovny, památková péče). Teorie a praxe v historikově práci. Etapy vědecké historické práce. Metody, publikování výsledků práce.
Literatura
  • VACULÍK, Jaroslav a František ČAPKA. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 119 s. ISBN 8021024828. info
Výukové metody
Výuka má podobu teoretické přípravy.
Metody hodnocení
Návštěva výuky, písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.