DecPR2 KKey topics of historical education through the perspective of historical sources1 1

Faculty of Education
Spring 2022
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Petr Kaleta, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Kaleta, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
Course objectives
Cílem předmětu je prohloubení a rozšíření vybraných vědomostí o politickém, hospodářském, sociálním a kulturním vývoji světa ve v 19. a 20. století zejména prostřednictvím klíčových historických pramenů. Postižení složitostí a peripetií vývoje společnosti prostřednictvím analýzy dobových informačních zdrojů tak, aby nabytá zkušenost mohla být využita v učitelské praxi SŠ.
Learning outcomes
Prohloubení a rozšíření vybraných vědomostí o politickém, hospodářském, sociálním a kulturním vývoji světa ve v 19. a 20. století zejména prostřednictvím klíčových historických pramenů. Postižení složitostí a peripetií vývoje společnosti prostřednictvím analýzy dobových informačních zdrojů tak, aby nabytá zkušenost mohla být využita v učitelské praxi SŠ.
Syllabus
  • • Vídeňský kongres a jeho závěrečná akta • Politický vývoj Rakouska, Rakouska-Uherska a jeho ústavy • Vznik ČSR a Pittsburská dohoda • Závěr 1. sv. války a Washingtonská deklarace • Politický vývoj ČSR a jeho ústavy • Rozpad ČSR a Mnichovská dohoda • Expanze diktátorských režimů v předvečer 2. sv. války - pakt Molotov-Ribentrop • Diplomacie 2. sv. v. - závěry teheránské, jaltské, postupimské konference apod.
Literature
  • Čítanka ke studiu nejnovějších dějin Československa. Edited by František Čapka. 1. vyd., dot. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 138 s. ISBN 8021003073. info
Teaching methods
Výklad, analyticko-receptivní metody.
Assessment methods
Ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15k.
The course is also listed under the following terms Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/DecPR2