FC2805 Fyzika v běžném životě

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC2805/Kombi01: Pá 11. 3. 11:00–12:50 laboratoř 84, Pá 18. 3. 14:00–15:50 laboratoř 84, Pá 29. 4. 12:00–13:50 laboratoř 84, Pá 13. 5. 15:00–16:50 laboratoř 84, T. Miléř, J. Válek
FC2805/Prez01: Čt 12:00–13:50 laboratoř 86, T. Miléř, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu jsou fyzikální poznatky z běžného života a jejich interpretace pro různé cílové skupiny vzdělávání.
Vědomosti: technická řešení na bázi fyzikálních jevů a zákonů
Dovednosti: sestavit experimentální, výpočetní úlohu s údaji praktického života
Postoje: utvořit si vztah k technickým vymoženostem lidstva
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:  vytvářet výukové materiály (pracovní listy, úlohy, experimenty) ukazující užití fyzikálních poznatků v běžném životě  analyzovat praktické situace a technické vymoženosti lidstva a dokázat o nich pojednat z fyzikálního pohledu.
Osnova
  • 1. Fyzikální úlohy a jejich význam pro pochopení učiva fyziky.
  • 2. - 6. Mechanika, termodynamika, elektromagnetické pole, optika v úlohách ze života
  • 7. – 8. Popisná a grafická znázornění
  • 9. – 11. Náměty pro jednoduchá měření a pro aplikaci fyziky v běžném životě a technické praxi.
  • 12. Příprava projektové výuky pro žáky
Literatura
    povinná literatura
  • HEWITT, Paul G. Conceptual physics. 9th ed. San Francisco: Addison-Wesley. 790 s. ISBN 0-321-05202-1. 2002. info
  • HEWITT, Paul G. Conceptual physics : practicing physics. 9th ed. San Francisco: Addison-Wesley. 238 s. : i. ISBN 0-321-05153-X. 2002. info
  • NAHODIL, Josef. Fyzika v běžném životě. 1. vyd. Praha: Prometheus. 149 s. ISBN 80-7196-005-5. 1996. info
    doporučená literatura
  • Šantavý, Ivan: Mechanika, SPN 1993, ISBN 80-04-26139-6
  • VACULOVÁ, Ivana a Milan KUBIATKO. Projektová výuka v přírodovědných předmětech. In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 5. 2011. info
  • HEWITT, Sally. Zábavné pokusy v přírodě. Havlíčkův Brod: Fragment. 112 s. ISBN 807200641X. 2002. info
    neurčeno
  • Topics in applied physics. Berlin: Springer-Verlag. info
  • Fyzika :příprava k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Edited by Ivan Šantavý - Aleš Trojánek. 1. vyd. Praha: Prometheus. 287 s. ISBN 80-7196-138-8. 2002. info
Výukové metody
frontální výuka v kombinaci se vzájemným vzděláváním studentů
Metody hodnocení
Výstup se zvoleným tématem, vzorové řešení včetně výpočtu, rozboru a vlastní interpretace. Odpovědi na vylosované úlohy.
- Vytvořit vlastní prezentaci, která by měla vycházet z výše uvedených
- Pokládat v ní otázky takovým způsobem, aby motivovaly a pobízely žáka základní školy ke zkoumání, bádání a objevování nového
- Přizpůsobit interpretaci a výklad zkoumaných jevů pro různé cílové skupiny
- Vložit do prezentace zkušenosti z pedagogické praxe s daným tématem
- Předkládat argumentačně promyšlená řešení.
Informace učitele
http://jeremyrosen.weebly.com/physics-powerpoints.html
http://alpha.ujep.cz/~hejnova/Dokt.%20studium/Ulohy/index1.htm
http://www.wikipremed.com/
http://fyzweb.cuni.cz/dilna/krouzky/uvod/uvodni.htm
http://fykos.troja.mff.cuni.cz/
http://fo.cuni.cz/
http://fyzika.jreichl.com/index.php
http://www.aldebaran.cz/

Časopisy: Školská fyzika (http://sf.zcu.cz/),
Matematika, fyzika, informatika,
Kvant, Physics Teacher
aj.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.