FC4002 Didaktika chemie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
3/0/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC4002/prez: Út 8:25–11:00 učebna 7, I. Plucková, Pro prezenční formu studia - výuka pondělí až čtvrtek
FC4002/komb: Pá 22. 9. 10:15–12:50 laboratoř 87, Pá 6. 10. 10:15–12:50 laboratoř 87, Pá 10. 11. 10:15–12:50 laboratoř 87, Pá 24. 11. 10:15–12:50 laboratoř 87, M. Bortlíková, J. Šibor, Pro kombinovanou formu studia - výuka pátek, sobota
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
- osvojení si základních poznatků z obecné didaktiky chemie;
- porozumění základním didaktickým principům výuky předmětu chemie na ZŠ;
- porozumění a analýza obecných zákonitostí didaktiky chemie;
- odvození možností aplikací didaktické teorii chemie na praktickou výuku chemických témat na ZŠ.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen
- osvojení si základních poznatků z obecné didaktiky chemie;
- porozumění základním didaktickým principům výuky předmětu chemie na ZŠ;
- porozumění a analýza obecných zákonitostí didaktiky chemie;
- odvození možností aplikací didaktické teorii chemie na praktickou výuku chemických témat na ZŠ.
Osnova
  • 1. Didaktika chemie jako věda, její srovnání s přírodovědnými a jinými obory.
  • 2. Informace - komunikace – humanizace ve výuce předmětu chemie.
  • 3. Didaktické zásady a učivo chemie na ZŠ.
  • 4. Výchovně vzdělávací systém, jeho morfologie a funkce a jeho univerzální aplikace ve všech fázích vyučovacího předmětu chemie. Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie.
  • 5. Didaktické principy a jejich aplikace ve výuce chemie.
  • 6. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Smysl plánování a mechanismy jeho realizace. Motivace, jako permanentní činnost učitele, zvláštnost a jedinečnost motivace ve výuce chemie.
  • 7. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Komunikace ve výuce chemie a její zvláštnosti. Chemický jazyk, vizuální komunikace za účasti informačních technologií, komunikace prostřednictvím školního chemického pokusu. Řízení a kontrola ve výuce chemie.
  • 8. Fáze vyučovací hodiny chemie a jejich naplnění.
  • 9. Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace.
  • 10. Objekt a subjekt v chemické školní práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka.
  • 11. Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. Strukturní linie chemického učiva. Kompatibilita chemických informací na 1. a 2. stupni ZŠ a SŠ.
  • 12. Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ.
  • 13. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie.
  • 14. Materiálně technické zabezpečení výuky chemie. Zásady bezpečné školní práce.
  • 15. Školní chemický pokus, klasifikace, aplikace a didaktické dopady.
  • 16. Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace a nasazení. Uplatňování standardních situací, identifikace, kvalifikace a řešení nestandardních (neočekávaných, problémových a konfliktních) situací ve výuce chemie.
  • 17. Problémová metoda ve výuce chemie. Participace žáka, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie.
  • 18. Ekologické aktivity ve výuce chemie na ZŠ.
Literatura
  • PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • BUDIŠ, Josef, Pier Albino COLOMBO, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie - 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 82 s. ISBN 80-210-3542-0. info
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • Vacík J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN, Praha 1990.
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1995, 101 s. ISBN 8070420820. info
  • BUDIŠ, Josef. Video ve škole. první vydání. Brno: MU Brno, 1991, 87 s. Spisy PdF MU svazek 46. ISBN neudáno. info
Výukové metody
teoretická příprava
skupinová diskuse
přednášky
Metody hodnocení
Písemný test - splnění 80%
Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.