FC5017 Finanční gramotnost

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/2/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5017/Kombi01: So 21. 9. 8:00–9:50 učebna 56, So 12. 10. 8:00–9:50 učebna 56, So 19. 10. 10:00–11:50 učebna 56, So 2. 11. 8:00–9:50 učebna 56, So 9. 11. 10:00–11:50 učebna 56, So 30. 11. 8:00–9:50 učebna 56, P. Marinič
FC5017/Prez01: Čt 12:00–12:50 laboratoř 86, Čt 13:00–14:50 laboratoř 86, P. Marinič
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na problematiku orientace studentů v oblastech souvisejících s ekonomickými a finančními procesy probíhajícími v ekonomickém prostředí kolem nich. Cílem předmětu je prohloubení znalostí, dovedností a hodnotových postojů studentů nezbytných k tomu, aby student chápal potřebu finančně zabezpečit sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Prohlubuje orientaci v problematice peněz a cen, schopnosti odpovědně spravovat osobní i rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace. Dále seznamuje studenty s problematikou finanční gramotnosti z pohledu státních a veřejných institucí, tj. aktivity státní a veřejné správy v oblasti analýzy stavu, podpory rozvoje a implementace dané problematiky do vzdělávání a vzdělávacího procesu; a to i ve srovnání se zahraničím.
Výstupy z učení
Student bude schopen na konci kurzu vymezit osobní a rodinné finance, orientovat se v základních pojmech investování, řízení rizik, úvěrů, spoření. Bude znát daňové aspekty osobních a rodinných financí včetně finančního plánování a jeho etapy. Student bude schopen porovnat různé druhy bydlení a objasnit problematiku výkonu rozhodnutí.
Osnova
  • 1) Ekonomické a finanční procesy v ekonomickém prostředí.
  • 2) Přehled problematiky finanční gramotnosti.
  • 3) Peněžní gramotnost, cenová gramotnost.
  • 4) Rozpočtová gramotnost a správa aktiv.
  • 5) Numerická gramotnost a její aplikace na příkladech.
  • 6) Právní a informační gramotnost.
  • 7) Aktuální stav finanční gramotnosti v ČR.
  • 8) Využití didaktické hry pro praktické upevnění finanční gramotnosti.
  • 9) Řešení životních situací.
  • 10) Osobní zkušenosti v oblasti finanční gramotnosti.
  • 11) Finanční gramotnost a vzdělávání.
  • 12) Vyhodnocení zkušenosti z didaktické hry.
Literatura
    povinná literatura
  • NAVRÁTILOVÁ, Petra, Michal JIŘÍČEK a Jaroslav ZLÁMAL. Finanční gramotnost : učebnice učitele. Online. Aktualizované 2. vydání. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. 184 stran. ISBN 9788074021510. [citováno 2024-04-24] info
  • NAVRÁTILOVÁ, Petra a Michal JIŘÍČEK. Finanční gramotnost : učebnice žáka. Online. Edited by Jaroslav Zlámal. Vyd. 2. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. 88 s. ISBN 9788074021503. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • CALLAGHAN, G.; FRIBBANCE, I.; HIGGINSON, M. Personal Finance. John Wiley & Sons, 2006. 472 s. ISBN-13: 978-0-470-02855-1.
  • SYROVÝ, Petr. Financování vlastního bydlení. Online. 5. zcela přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009. 143 s. ISBN 9788024723884. [citováno 2024-04-24] URL info
  • KOHOUT, Pavel. Investiční strategie pro třetí tisíciletí. Online. 5. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 287 s. ISBN 9788024725598. [citováno 2024-04-24] info
  • FILIP, Miloš. Osobní a rodinné bohatství : jak se dobře zajistit. Online. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2006. xi, 273. ISBN 807179466X. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Předmět probíhá formou přednášek, diskuzí, řešení tematicky zaměřených příkladů, aplikaci poznatků z finanční gramotnosti prostřednictvím hry.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou formou ústní rozpravy nad daným tématem a individuální zkušeností z didaktické hry s důrazem na schopnost studenta orientovat se v daném tématu a argumentovat v souvislostech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.