FC5055 Didaktika odborných předmětů

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
2/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5055/Kombi01: So 19. 2. 18:00–19:50 učebna 50, So 5. 3. 16:00–17:50 učebna 1, So 19. 3. 8:00–9:50 učebna 50, So 2. 4. 18:00–19:50 učebna 50, So 30. 4. 12:00–13:50 učebna 50, So 14. 5. 16:00–17:50 učebna 50, P. Pecina, J. Válek
FC5055/Prez01: Po 8:00–9:50 učebna 12, Po 10:00–10:50 učebna 12, P. Pecina, J. Válek
Předpoklady
Znalost základů obecné pedagogiky, didaktiky a oborových didaktik.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení vědomostí, dovedností a formování postojů na poli didaktiky odborných předmětů. Tyto znalosti studenti aplikují při tvorbě vlastních příprav na vyučovací jednotky, a vlastní pedagogickou sebereflexi.
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice odborných předmětů na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku odborných předmětů (technické obory, obory služeb, zdravotnické obory a další). Diagnostika žáka SOŠ v odborných předmětech.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky odborných předmětů, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky ve výuce odborných předmětů.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- stanovit konkrétní cíle a obsah výuky konkrétních vyučovacích jednotek odborných předmětů (technického, odchod-služby, zdravotnického, atd. charakteru);
- aplikovat výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce konkrétních odborných předmětů;
- vytvořit nástroje hodnocení a pedagogické sebereflexe ve výuce odborných předmětů;
- vypracovat projekt výuky odborného předmětu.
Osnova
  • 1. Problémy spojené s přechodem žáků ze základní školy na střední odbornou školu.
  • 2. Teorie vyučování odborných předmětů.
  • 3. Vzdělávací proces. Etapy vzdělávacího procesu.
  • 4. Vztah mezi teorií a praxí ve výuce odborných předmětů.
  • 5. Specifické a odborné cíle v odborném vzdělávání v návaznosti na požadavky odborné a pedagogické praxe.
  • 6. Organizační formy výuky podle způsobu organizace a plánování výchovně vzdělávací práce ve středním odborném vzdělávání.
  • 7. Osobnost učitele odborných předmětů.
  • 8. Kvalita ve výuce odborných předmětů.
  • 9. Hospitace ve výuce odborných předmětů.
  • 10. Sebereflexe učitele odborných předmětů.
  • 11. Transdisciplinární didaktika.
Literatura
    povinná literatura
  • Vaněček, D. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, ISBN 978-80-01-05991-3
  • KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. 223 s. ISBN 8024408481. [citováno 2024-04-23] info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Online. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. 173 s. [citováno 2024-04-23] info
  • DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Online. Brno: Paido, 1997. 156 s. ISBN 8085931354. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Online. Masarykova univerzita, 2017. 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. [citováno 2024-04-23] info
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-8258-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016. [citováno 2024-04-23] Čítárna Munispace info
  • PECINA, Pavel. Didaktika odborných předmětů I.Výuková opora. Online. Brno: PdF MU, 2015. 122 s. [citováno 2024-04-23] info
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz osnova.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.