PdF:FC5061 Seminář z didaktiky praktickéh - Informace o předmětu
FC5061 Seminář z didaktiky praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2021
Předmět se v období podzim 2021 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející) - Garance
- Bc. Ing. Nikola Straková, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC5056 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky, didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět obsahově zakončuje vzdělávání v didaktice SOŠ a didaktice odborných předmětů. Rozvíjí dříve získané vědomosti, dovednosti a přispívá ke správné aplikaci těchto poznatků do praxe učitele. Pozornost je věnována dalším stěžejním oblastem didaktiky praktického vyučování: hodnocení žáků, hospitacím a jejich evaluaci, projektování a přípravě výuky, právním předpisům ovlivňují praktické vzdělávání..
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice v praktickém vyučování na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku technických oborů, oborů služeb, zdravotnických oborů a dalších.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky v praktickém vyučování, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky v praktickém vyučování. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování.
- Stanovit obsah výuky praktického vyučování.
- Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování.
- Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování.
- Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování.
- Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování.
- Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování.
- Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru. - Osnova
- 1. Proces výuky v praktickém vyučování.
- 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace.
- 3. Osobnost učitele praktického vyučování.
- 4. Hospitace ve výuce praktického vyučování.
- 5. Projektování a příprava výuky praktického vyučování.
- 6. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování.
- 7. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování.
- 8. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování.
- 9. Výuka ve fiktivní firmě.
- 10. Příklady ověřené a dobré praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- doporučená literatura
- Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem na základě zpracovaného projektu výuky praktického vyučování zvoleného oboru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/FC5061