FC5061 Seminář z didaktiky praktického vyučování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2021

Předmět se v období podzim 2021 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC5056 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky, didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět obsahově zakončuje vzdělávání v didaktice SOŠ a didaktice odborných předmětů. Rozvíjí dříve získané vědomosti, dovednosti a přispívá ke správné aplikaci těchto poznatků do praxe učitele. Pozornost je věnována dalším stěžejním oblastem didaktiky praktického vyučování: hodnocení žáků, hospitacím a jejich evaluaci, projektování a přípravě výuky, právním předpisům ovlivňují praktické vzdělávání..
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice v praktickém vyučování na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku technických oborů, oborů služeb, zdravotnických oborů a dalších.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky v praktickém vyučování, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky v praktickém vyučování.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování.
- Stanovit obsah výuky praktického vyučování.
- Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování.
- Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování.
- Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování.
- Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování.
- Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování.
- Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
Osnova
  • 1. Proces výuky v praktickém vyučování.
  • 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace.
  • 3. Osobnost učitele praktického vyučování.
  • 4. Hospitace ve výuce praktického vyučování.
  • 5. Projektování a příprava výuky praktického vyučování.
  • 6. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování.
  • 7. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování.
  • 8. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování.
  • 9. Výuka ve fiktivní firmě.
  • 10. Příklady ověřené a dobré praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
    doporučená literatura
  • Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
  • Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
  • PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
Výukové metody
Konzultace, přednáška.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem na základě zpracovaného projektu výuky praktického vyučování zvoleného oboru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.