FC5062 Výchova k odborným kompetencím učitelů SOŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět rozšiřuje a prohlubuje problematiku kompetencí učitelů středních odborných škol. Pozornost je věnována vybraným odborným kompetencím pro oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotnickou oblast. Jednotlivé odborné kompetence jsou blíže rozebrány v souladu s jejich vymezením v rámcových vzdělávacích programech a doplněný o příklady jejich uplatňování na vybraných středních odborných školách.

Vědomosti: vymezení jednotlivých kompetencí učitelů SOŠ
Dovednosti: praktické přístupy k rozvoji vybraných kompetencí učitele s přenosem na rozvoj vybraných kompetencí žáků
Postoje: pozitivní přístup k celoživotnímu učení a rozvoji širokého spektra kompetencí
Výstupy z učení
Student by měl být po absolvování předmětu schopen definovat stěžejní kompetence učitele střední odborné školy se zaměřením na oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotní oblast, blíže určit odbornou stránku uvedených kompetencí.
Osnova
  • 1) Vymezení vybraných odborných kompetencí.
  • 2) Provádění typických podnikových činností.
  • 3) Zajišťování obchodní činnosti.
  • 4) Vedení podnikatelské agendy.
  • 5) Efektivní hospodaření s financemi.
  • 6) Efektivní nakládání se svěřeným majetkem.
  • 7) Zabezpečení manipulace s materiálem.
  • 8) Výrobní proces a jeho zabezpečení.
  • 9) Skladové hospodářství a příslušné činnosti.
  • 10) Propagace produkce.
  • 11) Životní prostředí.
  • 12) Informační systémy.
Literatura
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. Online. První vydání. Praha: Grada, 2019. 336 stran. ISBN 9788027122547. [citováno 2024-04-24] URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Online. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2012. 164 stran. ISBN 9788026200529. [citováno 2024-04-24] info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Online. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 375 s. ISBN 9788073679309. [citováno 2024-04-24] info
  • STARÝ, Karel a Gabriela ŠUMAVSKÁ. Výukové strategie v praxi pilotních odborných škol. Online. Edited by Jana Kašparová. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. 62 s. ISBN 9788087063422. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Předmět probíhá formou přednášek a diskusí.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.