FC6002 Specifika výuky na SOŠ a SOU

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/1/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6002/Kombi01: So 21. 9. 16:00–17:50 učebna 1, So 5. 10. 10:00–11:50 učebna 1, So 19. 10. 10:00–11:50 učebna 1, So 2. 11. 8:00–9:50 učebna 3, So 16. 11. 14:00–15:50 učebna 1, So 30. 11. 8:00–9:50 učebna 3, P. Pecina
FC6002/Prez01: Po 8:00–8:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Čt 17:00–18:50 učebna 57, P. Pecina
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vědomosti: vzdělávací cíle, obsahy, metody, formy a prostředky, diagnostika a motivace ve výuce, role učitele ve výuce. Dovednosti: osvojení základů volby cílů a obsahů, aplikace výukových technologií (metody, formy a prostředky); aplikace diagnostiky a motivace. Postoje: akceptovat význam zásad a dalších pravidel obecné didaktiky.
Osnova
  • 1. Úvod – role obecné didaktiky v přípravě učitele, školské systémy 2. Pojmy obecné didaktiky. 3. Didaktické zásady. 4. Vzdělávací cíle (RVP) odborného vzdělávání a práce s nimi. 5. Vzdělávací obsahy odborného vzdělávání a jejich didaktická transformace. 6. Vzdělávací technologie odborné výuky – metody, formy a prostředky výuky (Maňákovo schéma výuky). 7. Podmínky odborné výuky - klima třídy, žákovo pojetí učiva, učitelovo pojetí vyučování. 8. Motivace žáka. 9. Diagnostika a klasifikace žáka. 10. Struktura osobnosti a činnosti učitele v odborné výuce, příprava, realizace a reflexe. 11. Historický vývoj obecné didaktiky. 12. Aktuální problémy odborného vzdělávání.Kvalita ve výuce, transdisciplinární didaktika.
Literatura
    doporučená literatura
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. [citováno 2024-04-24] info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Online. Brno: Paido, 2003. 219 stran. ISBN 8073150395. [citováno 2024-04-24] info
  • RVP pro střední odborné vzdělávání. Praha: NÚV, 2011-2014 (http://www.nuv.cz/cinnosti/kurikulum-vseobecne-a-odborne-vzdelavani-a-evaluace/ramcove-vzdelavaci-programy/rvp-os).
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 206 s. ISBN 9788024733418. [citováno 2024-04-24] URL info
    neurčeno
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-8258-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016. [citováno 2024-04-24] Čítárna Munispace info
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2014. 239 stran. ISBN 9788024745909. [citováno 2024-04-24] URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Online. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013. 562 stran. ISBN 9788026203674. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednáška, konzultace.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Písemná a ústní zkouška, u písemné minimálně 70 % správných odpovědí. Témata ke zkoušce viz osnova.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.