FC6008 Seminář z didaktiky odborných předmětů

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6008/Kombi01: So 25. 9. 18:00–19:50 učebna 5, So 23. 10. 16:00–17:50 učebna 5, So 6. 11. 16:00–17:50 učebna 5, So 20. 11. 8:00–9:50 učebna 5, P. Pecina, N. Straková, K. Šmejkalová
FC6008/Prez01: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 8:00–9:50 laboratoř 84, P. Pecina, N. Straková, K. Šmejkalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Předmět je zaměřen na získání vědomosti a dovednosti v oblasti aplikace výukových metod, forem a materiálních prostředků na výuku odborných předmětů. Obsahem jsou Cíl předmětu: Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností v oblasti stanovení výukových cílů odborných předmětů, didaktické analýzy učiva, dovedností v projektování výuky při přípravě školních vzdělávacích programů, zejména v odborné složce a práce s přípravou na vyučovací jednotku odborného předmětu.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností v oblasti stanovení výukových cílů odborných předmětů, didaktické analýzy učiva, dovedností v projektování výuky při přípravě školních vzdělávacích programů, zejména v odborné složce a práce s přípravou na vyučovací jednotku odborného předmětu
Osnova
  • 1. blok: Formulace dlouhodobých a krátkodobých výukových cílů v odborném vzdělávání. Stanovení obsahu výuky, didaktická analýza učiva vybraných odborných předmětů. Konkrétní aplikace. 2. blok: Volba výukových metod, forem a materiálních prostředků ve výuce odborných předmětů. Konkrétní aplikace. 3. blok: Vypracování projektu výuky odborných předmětů. Dlouhodobé a krátkodobé plánování. Konkrétní příklady a aplikace. 4. blok: Analýza modelových situací ve výuce odborných předmětů v jednotlivých fázích výuky. Příklady a aplikace. 5. blok: Shrnutí, opakování, diskuse.
Literatura
    doporučená literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Online. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. 173 s. [citováno 2024-04-24] info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Online. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003. 104 s. [citováno 2024-04-24] info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Online. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. 68 s. [citováno 2024-04-24] info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Online. Brno: Paido, 2003. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Online. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002. 90 s. ISBN 8021026987. [citováno 2024-04-24] info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 807178253X. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Konzultace, referáty.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Požadavky k udělení kolokvia: zpracování projektu výuky zvoleného odborného předmětu podle pokynů vyučujícího.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.