FC8005 Jak pracuje věda

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (přednášející)
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8005/Kombi01: So 9. 4. 14:00–15:50 učebna 3, So 23. 4. 11:00–12:50 učebna 3, J. Svobodová
FC8005/Prez01: Út 15:00–15:50 učebna 3, J. Svobodová
Předpoklady
Zájem o obecné otázky vědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
porozumět tomu, co představuje dnešní věda;
seznámit se s vývojovými fázemi vědeckého nazírání na problém;
ukázat povahu vědy, její odlišnost od ostatních způsobů poznávání;
představit základní metody vědeckého bádání;
uvědomit si obecný základ a souvislosti vědeckých teorií s fyzikálním pohledem na svět.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování studenti dokážou:
- vysvětlit jaké problémy věda popisuje a snaží se vysvětlit
- vyhodnotit soupeřící teorie o vědecké metodě a metafyziky vědy
- porozumět argumentům sporných názorů ve filozofii vědy
- nabýt otevřené mysli, být ochoten zvažovat nové skutečnosti;
- snažit se hledat a logicky uspořádávat vztahy mezi příčinami a následky v konkrétních úlohách;
- využívat vědomosti v souladu s odpovědností vědce a etickými principy.
- posoudit a akceptovat význam vědeckých metod
- identifikovat filozofické otázky vědy
Osnova
  • 1 Úvod - preference přihlášených studentů. Jak vznikal vědecký prístup ke zkoumání světa?
  • 2 Věda a její vztah k jiným lidským činnostem
  • 3 Antropický princip
  • 4 Rozdělení a jednota věd(y) Co tvoří jednotu vědy?
  • 5 Tázání ve vědě. Proč? a Jak? Co je? a Co má být?
  • 6 Nástroje vědeckého pokroku
  • 7 Argumentace a vědecká diskuse
  • 8 Paradoxy, poznání a logika
  • 9 Charakter vědecké práce
  • 10 Modely a modelování. Simulace
  • 11 Etika vědy.Publikace a scientometrie. Jak hodnotit vědeckou práci?
  • 12 Kritické myšlení. Přírodovědná gramotnost.
Literatura
    doporučená literatura
  • HOLTON, Gerald James. Věda a antivěda. Translated by Otakar Jelínek. Vyd. 1. Praha: Academia. 214 s. ISBN 8020007172. 1999. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál. 150 s. ISBN 9788073673819. 2008. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH. xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. 1997. info
  • ŠPELDA, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vydání první. Praha: Filosofia. 343 stran. ISBN 9788070073100. 2009. info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia. 339 s. ISBN 8020013040. 2005. info
    neurčeno
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál. 407 s. ISBN 8073670402. 2005. info
Výukové metody
Výuka je založena na krátké prezentaci, mimo jiné i zvaných odborníků a diskuzi k jejich výkladu. Lekce jsou zaznamenávány a k dispozici pro hybridní, případně distanční výuku.
Metody hodnocení
Hodnocení studenta bude založeno na krátké rozpravě k vybranému tématu.
Kolokvium může být rovněž realizováno rozpravou nad samostatnou písemně zpracovanou prací studenta k zadanému tématu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.