FJ1007 Didaktika francouzštiny pro specifické účely

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/1/0. 2 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Mgr. Hana Delalande (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJ1007/01: Čt 30. 9. až Čt 9. 12. každý lichý čtvrtek 8:00–9:50 učebna 55, H. Delalande
Předpoklady
Předpokládaná vstupní úroveň FJ je B2+.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit se analyzovat kontext výuky francouzštiny pro specifické účely (potřeby, cíle, omezení) a vytvořit vzdělávací program určený pro daný kontext. Připomeneme si rozsah této oblasti didaktiky a její vývoj a ukážeme si řešení několika konkrétních příkladů, ilustrovaných na případových studiích.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu je student schopen: orientovat se v problematice francouzštiny pro specifické účely, vytvářet vlastní výukový program a výukový materiál, aplikovat danou metodologii v praxi a reflektovat danou problematiku v mezinárodním kontextu.
Osnova
  • 1. Francouzština pro specifické účely (FOS) 2. Analýza potřeb 3. Sběr dat 4. Analýza dat a tvorba výukového materiálu 5. Příprava na studium ve frankofonních zemích (FOU) 6. FOS v evropském kontextu (sdílení dobré praxe se zahraničními univerzitami)
Literatura
    povinná literatura
  • Mangiante, J.-M., & Parpette, C. (2004). Le Français sur objectif spécifique : de l'analyse des besoins à l'élaboration d'un cours. Paris: Hachette FLE.
    doporučená literatura
  • Challe, O. (2002). Enseigner le français de specialité. Paris: Economica.
  • Yaiche, F. (1996). Les simulations globales - mode d´emploi. Paris: Hachette.
  • Tolas, J. et al. (2007). Le français sur objectifs spécifiques et la classe de langue. Paris: Clé International.
  • Mourlhon-Dallies, F. (2008). Enseigner une langue à des fins professionnelles. Paris: Didier FLE.
  • Lehmann, D. (1993). Objectifs spécifiques en langue étrangère : les programmes en question. Paris: Hachette FLE.
Výukové metody
Seminář. Prezentace. Diskuze.
Metody hodnocení
Základní ukončení : zápočet - aktivní účast, průběžné vypracování úkolů a seminární práce (A - simulace přípravy kurzu odborného jazyka na míru / analýza potřeb nebo B - analýza učebnice FOS) Jiné možné ukončení : kolokvium - nad rámec základních požadavků: internacionalizační aktivity – aktivní účast v mezinárodním projektu, diskuze v mezinárodních skupinkách se zahraničními studenty, prezentace
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
COIL (Collaborative Online International Learning) část výuky: 4 workshopy s vyučujícími z Universität Augsburg, Chambre de Commerce et d'Industrie de Paris a Institut Français de Munich. Online workshopů se zúčastní také studenti FJ a vyučující z Universität Potsdam a Université de Pécs (Alliance EDUC).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2023.