HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV019/01: Út 9:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV018 Didaktické praktikum z HV 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj instrumentálních činností, tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat různé typy instrumentálních doprovodů, tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami.
- Výstupy z učení
- Student:
- dovede vytvořit tematické celky a následně je realizovat v praxi (stavba a průběh vyučovací hodiny);
- dovede použít intonačních cvičení v praxi ;
- umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie atp.);
- osvojí si metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně;
- umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním;
- vytvoří PowerPoint prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu - Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy:
- - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list
- - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách
- - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině
- - stavba a průběh vyučovací hodiny
- - osobnost pedagoga HV
- - hodnocení a klasifikace
- Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění.
- Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně.
- Realizace intonačních cvičení v praxi.
- Realizace PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
- Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- doporučená literatura
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vytvoření jednoduchých instrumentálních doprovodů k osvojeným písním. Vytvoření PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu a jejich odprezentování v semináři.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2 zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování PowerPointové prezentace na vybraný hudební nástroj a pracovního listu s hudebněnukovému jevu.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 2 lidové písně.
e) 6 lidových písní (z toho 2 vícehlasé), 4 umělé dle vlastního výběru (pro žáky 2. stupně): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice 1 písně o velkou tercii (nahoru i dolů); dirigování.
f) K 1 lidové a 1 umělé písni vypracovat podrobný metodický postup k následné práci s písní. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- HV018 Didaktické praktikum z HV 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj instrumentálních činností, tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat různé typy instrumentálních doprovodů, tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami.
- Výstupy z učení
- Student:
- dovede vytvořit tematické celky a následně je realizovat v praxi (stavba a průběh vyučovací hodiny);
- dovede použít intonačních cvičení v praxi ;
- umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie atp.);
- osvojí si metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně;
- umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním;
- vytvoří PowerPoint prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu - Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy:
- - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list
- - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách
- - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině
- - stavba a průběh vyučovací hodiny
- - osobnost pedagoga HV
- - hodnocení a klasifikace
- Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění.
- Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně.
- Realizace intonačních cvičení v praxi.
- Realizace PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
- Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- doporučená literatura
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vytvoření jednoduchých instrumentálních doprovodů k osvojeným písním. Vytvoření PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu a jejich odprezentování v semináři.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2 zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování PowerPointové prezentace na vybraný hudební nástroj a pracovního listu s hudebněnukovému jevu.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 2 lidové písně.
e) 6 lidových písní (z toho 2 vícehlasé), 4 umělé dle vlastního výběru (pro žáky 2. stupně): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice 1 písně o velkou tercii (nahoru i dolů); dirigování.
f) K 1 lidové a 1 umělé písni vypracovat podrobný metodický postup k následné práci s písní. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV019/01: Čt 10:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV018 Didaktické praktikum z HV 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj instrumentálních činností, tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat různé typy instrumentálních doprovodů, tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami.
- Výstupy z učení
- Student:
- dovede vytvořit tematické celky a následně je realizovat v praxi (stavba a průběh vyučovací hodiny);
- dovede použít intonačních cvičení v praxi ;
- umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie atp.);
- osvojí si metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně;
- umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním;
- vytvoří PowerPoint prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu - Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy:
- - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list
- - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách
- - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině
- - stavba a průběh vyučovací hodiny
- - osobnost pedagoga HV
- - hodnocení a klasifikace
- Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění.
- Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně.
- Realizace intonačních cvičení v praxi.
- Realizace PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
- Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- doporučená literatura
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vytvoření jednoduchých instrumentálních doprovodů k osvojeným písním. Vytvoření PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu a jejich odprezentování v semináři.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2 zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování PowerPointové prezentace na vybraný hudební nástroj a pracovního listu s hudebněnukovému jevu.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 2 lidové písně.
e) 6 lidových písní (z toho 2 vícehlasé), 4 umělé dle vlastního výběru (pro žáky 2. stupně): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice 1 písně o velkou tercii (nahoru i dolů); dirigování.
f) K 1 lidové a 1 umělé písni vypracovat podrobný metodický postup k následné práci s písní. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV019/01: Čt 10:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV018 Didaktické praktikum z HV 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj instrumentálních činností, tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat různé typy instrumentálních doprovodů, tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami.
- Výstupy z učení
- Student:
- dovede vytvořit tematické celky a následně je realizovat v praxi (stavba a průběh vyučovací hodiny);
- dovede použít intonačních cvičení v praxi ;
- umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie atp.);
- osvojí si metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně;
- umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním;
- vytvoří PowerPoint prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu - Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy:
- - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list
- - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách
- - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině
- - stavba a průběh vyučovací hodiny
- - osobnost pedagoga HV
- - hodnocení a klasifikace
- Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění.
- Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně.
- Realizace intonačních cvičení v praxi.
- Realizace PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
- Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- doporučená literatura
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vypracování seznamu opěrných písní ze známých populárních a umělých písní. Vytvoření jednoduchých instrumentálních doprovodů k osvojeným písním. Vytvoření PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu a jejich odprezentování v semináři.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti v písemném testu a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2 zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování PowerPointové prezentace na vybraný hudební nástroj a pracovního listu s hudebněnukovému jevu.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 5 lidových písní.
e) 20 lidových písní (z toho 8 vícehlasých), 4 umělé a 4 populární písně: zpěv, hra na klavír/housle – transpozice o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online. - Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV019/01: Út 9:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV018 Didaktické praktikum z HV 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj instrumentálních činností, tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat různé typy instrumentálních doprovodů, tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami.
- Výstupy z učení
- Student:
- dovede vytvořit tematické celky a následně je realizovat v praxi (stavba a průběh vyučovací hodiny);
- dovede použít intonačních cvičení v praxi ;
- umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie atp.);
- osvojí si metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně;
- umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním;
- vytvoří PowerPoint prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu - Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy:
- - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list
- - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách
- - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině
- - stavba a průběh vyučovací hodiny
- - osobnost pedagoga HV
- - hodnocení a klasifikace
- Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění.
- Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně.
- Realizace intonačních cvičení v praxi.
- Realizace PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu;
- Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
- Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- doporučená literatura
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vytvoření jednoduchých instrumentálních doprovodů k osvojeným písním. Vytvoření PowerPoint prezentace na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu a jejich odprezentování v semináři.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti v písemném testu a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2 zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování PowerPointové prezentace na vybraný hudební nástroj a pracovního listu s hudebněnukovému jevu.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 5 lidových písní.
e) 10 lidových písní (z toho 4 vícehlasé), 5 umělých a 5 populárních písně: zpěv, hra na klavír/housle – transpozice o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování.
f) Zpracované učitelské portfolio k předmětu HV. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV019/01: Út 10:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
- Předpoklady
- HV018 Didaktické praktikum z HV 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie, atp.).
- Výstupy z učení
- Student:
- dovede vytvořit tematické celky a následně je realizovat v praxi (stavba a průběh vyučovací hodiny);
- dovede použít intonačních cvičení v praxi ;
- umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie, atp.);
- osvojí si metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně;
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem;
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu - Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy:
- - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list
- - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách
- - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině
- - stavba a průběh vyučovací hodiny
- - osobnost pedagoga HV
- - hodnocení a klasifikace
- Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Číselná metoda Čestmíra Staňka; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění.
- Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně.
- Realizace intonačních cvičení v praxi.
- Hra na sopránovou zobcovou flétnu.
- Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- doporučená literatura
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně – doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vypracování seznamu opěrných písní ze známých populárních a umělých písní.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Ukončení: zkouška.
a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 a 2. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu aj.).
b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři.
c) Vypracování tematického plánu pro daný ročník II. stupně ZŠ.
d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 5 lidových písní.
e) 20 lidových písní (z toho 8 vícehlasé), 4 umělé a 4 populární písně: zpěv, hra na klavír/housle – transpozice o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování.
f) Vypracování seznamu opěrných písní ze známých populárních a umělých písní. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2019
Předmět se v období jaro 2019 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie, atp.).
- Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy: - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině - stavba a průběh vyučovací hodiny - osobnost pedagoga HV - hodnocení a klasifikace Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; Volné nástupy; Opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění. Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně. Realizace intonačních cvičení v praxi. Hra na sopránovou zobcovou flétnu. Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- doporučená literatura
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně - doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vypracování seznamu opěrných písní ze známých populárních a umělých písní.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška. a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 – 2. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.). b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. c) Vypracování tematického plánu pro daný ročník II. stupně ZŠ. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 5 lidových písní. e) 20 lidových písní (z toho 8 vícehlasé), 4 umělé a 4 populární písně: zpěv, hra na klavír/housle – transpozice o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování. f) Vypracování seznamu opěrných písní ze známých populárních a umělých písní.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2018
Předmět se v období jaro 2018 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Cíle předmětu
- Obsahová náplň předmětu úzce souvisí a je propojena s učivem probíraným v Didaktickém praktiku z hudební výchovy 1. Studenti se seznámí s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj tonálního cítění a nácviku vícehlasé písně. Pozornost je věnována uplatnění tonální písňové metody v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami (melodizace, rytmizace předvětí – závětí, ukončená a neukončená melodie, atp.).
- Osnova
- Základní pojmy z didaktiky hudební výchovy: - kurikulární dokumenty – RVP, ŠVP,TVP, IVP, třídní kniha, výkaz, katalogový list - podmínky pro výuku, vybavení a časová dotace na různých školách - tvoření tematických celků a jejich realizace ve vyučovací hodině - stavba a průběh vyučovací hodiny - osobnost pedagoga HV - hodnocení a klasifikace Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: Solmizace; Metoda Ku-ku; Fr. Lýsek; L. Daniel: tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; Volné nástupy; Opěrné písně. Rozvoj tonálního cítění. Metodický nácvik jednohlasé písně – nácvik intonací a smíšeně (imitací a intonací) a vícehlasé písně. Realizace intonačních cvičení v praxi propojení se vzdělávacími postupy a materiály z Velké Británie. Hra na sopránovou zobcovou flétnu. Dirigování ve 2/4, ¾ a 4/4 taktu (předtaktí, kánon).
- Literatura
- povinná literatura
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- doporučená literatura
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole II. - Práce s písní. Hradec Králové: ORLICE, 1997. 54 s.
- VÁŇOVÁ, H. Dětská vokální tvořivost. Praha: UK Praha. 1982.
- SEDLÁK, F. Didaktika 1. Praha: SPN, 1984. 311s.
- VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
- SLAVÍKOVÁ, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2003, 105 s. ISBN 8070432616. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – dechová, hlasová, intonační a rytmická cvičení, opěrné písně - doprovod na elementární hudební nástroje; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Vypracování seznamu opěrných písní ze známých populárních a umělých písní.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška. a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktické praktikum z hudební výchovy 1 – 2. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.). b) Minimálně 80% aktivní účasti v semináři. c) Vypracování tematického plánu pro daný ročník II. stupně ZŠ. d) Zvládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (orientace v tóninách C dur, D, dur, G dur, F dur); 5 lidových písní. e) 20 lidových písní (z toho 8 vícehlasé), 4 umělé a 4 populární písně: zpěv, hra na klavír/housle – transpozice o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování. f) Vypracování seznamu opěrných písní ze známých populárních a umělých písní.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
HV019 Didaktické praktikum z hudební výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2017
Předmět se v období jaro 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)