HV1ZK_HN1 Playing an Instrument and Vocal Training 1

Faculty of Education
Autumn 2001
Extent and Intensity
0/0/6. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ivo Bartoš, Ph.D. (seminar tutor)
doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Marie Kábelová (seminar tutor)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Vladimír Richter (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Ryšánková (seminar tutor)
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Marie Doležalová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Creation of system of skills and habits in singing technique. Methodical basis for pedagogical work with child and aduit voice. Study materials - czech folk, song. czech kunstlied / Janáček, Dvořák, Smetana, Martinů/. Main aims of course are improvement of students' technical akills and and teaching of tone culture and musical axpression. Students are familiarised with all style periods and acquire skills for reading of new texts. How to improvise when playing national folk songs and kunstlieder.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí i dospělých.Předmět studia: - základní pojmy fyziologie hlasu, dechová cvičení - nácvik žeberně bráničního dýchání, cvičení menšího rozsahu zaměřená na nácvik správného tvoření tónu. Litertura: Hudební výchova pro 2. roč. ZŠ. Zápočet: správné zazpívání základních hlasových cvičení, výběr 5 písní, dle možností s vlastním doprovodem. Hra na nástroj - klavír V návaznosti na předmět Hudební teorie: a/ hra stupnic dur a moll protipohybem v rozsahu dvou oktáv b/ hra akordů a jejich obratů Základy improvizace: doprovody k 25 písním / 20 písní z 1. ročníku, 5 písní ze 2. ročníku / A/ základní doprovodné stylizace ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu, čtení a hra akordických / kytarových / značek B / bas a přiznávky v úzké harmonii C/ rozklady, figurace D/ používání pedálu Přednes: 1 přednesová skladba dle výběru a technické vyspělosti studenta Zápočet: A/ Hra stupnic a akordů B/ Hra doprovodů k 25 písním C/ hra přednesové skladby
Literature
  • FROSTOVÁ, Jana. Využití základních prvků pěvecké techniky pro zlepšení kvality vokálního projevu (Using the basic elements of singing technique for improving the quality of vocal utterance). In Sborník XVII. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, díl I. 1st ed. Vyškov: VVŠ PV Vyškov. p. 154-157. ISBN 80-7231-035-6. 1999. info
  • CRHA, Bedřich and Ladislav FUČÍK. Výběr písní pro řízenou improvizaci klavírního doprovodu (Selection of songs for Controlled Improvisation of Piano Accompaniment). 2nd ed. Brno: Masarykova univerzita. 66 pp. ISBN 80-210-1934-4. 1998. info
  • FROSTOVÁ, Jana and Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 38 s. ISBN 8021012293. 1995. info
  • KNOPOVÁ, Blanka and Božena KUFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebníéch činnostech na základní škole (Basics of Piano Improvisation, use of Piano Games in Musical Activites in Basic School). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno. 127 pp. ISBN 80-210-1195-5. 1995. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: odborné cvičení
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2002.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2001/HV1ZK_HN1