HV1ZK_HN2 Playing an Instrument and Vocal Training 2

Faculty of Education
Spring 2003
Extent and Intensity
0/0/6. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ivo Bartoš, Ph.D. (seminar tutor)
doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Marie Kábelová (seminar tutor)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Vladimír Richter (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Ryšánková (seminar tutor)
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Marie Doležalová
Prerequisites (in Czech)
HV1ZK_HN1 Play. Instru. & Vocal Training
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Voice Education Creation of system of skills and habits in singing technique. Methodical basis for pedagogical work with child and aduit voice.Study material - folk song. Instrument Playing Main aims of course are improvement of students' technical skills and teaching of tone culture and musical expression. How to improvise when playing national folk songs and kunstlieder.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět studia: vyrovnaný zpěv vokálů ve střední poloze, nácvik hlavového tonu, artikulační cvičení v hybnějším tempu. Literatura: Hudební výchova pro 2., 3. roč. ZŠ. Zápočet: 10 písní s vlastním doprovodem, 2 písně dvojhlasé s vlastním doprovodem Hra na nástroj - klavír: V návaznosti na předmět Harmonie: a/ hra kadencí T - S- D- D7 - T b/ užívání vedlejších harmonických funkcí Základy improvizace: Doprovody k 15 písním ze 2. ročníku a 10 písním ze 3. ročníku A/ melodie hraná v terciích a sextách B/ smíšená a široká harmonie - rozdělení doprovodu mezi obě ruce C/ tvoření předehry , mezihry a dohry D/ střídavý bas E/ synkopické přiznávky F/ transpozice písní do tónin C, D, Es, E, F, G, A c, d, e f, g Přednes: 2 přednesové skladby dle výběru a technické vyspělosti studenta Zkouška: A/ Hra kadencí, stupnic dur, moll B/ Hra doprovodů k 50 písním C/ Hra 3 přednesových skladeb
Literature
  • FROSTOVÁ, Jana. Využití základních prvků pěvecké techniky pro zlepšení kvality vokálního projevu (Using the basic elements of singing technique for improving the quality of vocal utterance). In Sborník XVII. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, díl I. 1st ed. Vyškov: VVŠ PV Vyškov, 1999, p. 154-157. ISBN 80-7231-035-6. info
  • CRHA, Bedřich and Ladislav FUČÍK. Výběr písní pro řízenou improvizaci klavírního doprovodu (Selection of songs for Controlled Improvisation of Piano Accompaniment). 2nd ed. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 66 pp. ISBN 80-210-1934-4. info
  • FROSTOVÁ, Jana and Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele I. (The fundamentals of the voice education for teachers of 1-5grades). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 55 pp. PdF MU 1. ISBN 80-210-1229-3. info
  • KNOPOVÁ, Blanka and Božena KUFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebníéch činnostech na základní škole (Basics of Piano Improvisation, use of Piano Games in Musical Activites in Basic School). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 127 pp. ISBN 80-210-1195-5. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: odborné cvičení
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2003/HV1ZK_HN2