IBIk01 Integrovaný přírodovědný základ 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Havlín (pomocník), Mgr. Iva Frýzová (zástupce)
Garance
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta (15,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (85,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIk01/01: Pá 19. 3. 15:00–16:50 učebna 2, Pá 26. 3. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 9. 4. 10:00–11:50 učebna 2, Pá 16. 4. 14:00–15:50 učebna 2, Pá 14. 5. 16:00–17:50 učebna 2, Pá 21. 5. 15:00–16:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, I. Plucková
IBIk01/02: Pá 19. 3. 13:00–14:50 učebna 2, Pá 26. 3. 14:00–15:50 učebna 2, Pá 9. 4. 12:00–13:50 učebna 2, Pá 16. 4. 16:00–17:50 učebna 2, Pá 14. 5. 14:00–15:50 učebna 2, Pá 21. 5. 13:00–14:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová, I. Plucková
Předpoklady
IFCk01 Integrovaný přírodovědný základ 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o přírodě a společnosti a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- Určit faktory ovlivňující život na Zemi
- Vyjmenovat jednotlivé meteorologické prvky a vysvětlit jejich vliv na po počasí a podnebí
- Charakterizovat jednotlivé zonální biomy světa a porovnat rozdíly na úrovni abiotické i biotické
- Rozlišit skupiny chemických látek v živých organismech a vyjmenovat funkce těchto skupin látek u živých organismů
- Vyjmenovat vlastnosti živých organismů, porovnat tyto vlastnosti u jednotlivých skupin organismů a uvádět příklady adaptačních mechanismů vybraných skupin organismů
- Určit, popsat a zařadit vybrané druhy živočichů a rostlin v rámci taxonomického třídění
- Charakterizovat modelové ekosystémy v ČR včetně modelových zástupců organismů těchto ekosystému
- Uvádět příklady územní a druhové ochrany v ČR včetně vlivu daného stupně ochrany na další využití těchto lokalit člověkem
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Osnova
  • Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty.
  • 1. Povrch ČR a Evropy
  • 2. Meteorologie, počasí a předpovídání počasí
  • 3. Klimatologie, podnebí a vliv abiotických faktorů na podnebí daného místa
  • 4. Zonální biomy světa a adaptace organismů na podmínky jednotlivých biomů
  • 5. Chemické složení živých organismů
  • 6. Chemické děje v živých organismech
  • 7. Vlastnosti živých organismů (výměna látek, potravní vztahy)
  • 8. Vlastnosti živých organismů (rozmnožování, růst a vývoj)
  • 9. Morfologie rostlin a systematické třídění rostlin
  • 10. Poznávání a třídění (vybraných) bezobratlých živočichů včetně jejich ekologie
  • 11. Poznávání a třídění (vybraných) obratlovců včetně jejich ekologie
  • 12. Biodiverzita, ochrana přírody územní a druhová
Literatura
    neurčeno
  • BÁRTA, František. Krajina v České republice. Edited by Jan Němec - František Pojer. Praha: Consult, 2007, 399 s. ISBN 9788090348233. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 118 s. ISBN 8086473724. info
  • Nový přehled biologie. Edited by Stanislav Rosypal. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, 797 s. ISBN 978-80-86960-23-4. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
Výukové metody
teoretická příprava + praktická cvičení, výuka v přírodovědném muzeu
Metody hodnocení
písemný test - část odborná + část poznávací (poznávání živočichů)
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.