ICJk09 Literatura pro mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJk09/OS01: Pá 4. 3. 16:00–17:50 učebna 1, Pá 13. 5. 8:00–9:50 učebna 36, M. Šubrtová
Předpoklady
ICJk07 Literatura pro mládež 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen charakterizovat základní vývojové tendence literatury pro mládež od 90. let 20. století do současnosti ve společensko-historickém kontextu i v kontextu vývoje LPM od jejích počátků v 19. století. Bude připraven zhodnotit přínos významných autorských osobností v rámci žánrových okruhů literatury pro mládež. Bude schopen interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen:
- charakterizovat základní vývojové tendence literatury pro mládež od 90. let 20. století do současnosti ve společensko-historickém kontextu i v kontextu vývoje LPM od jejích počátků v 19. století.
- Bude připraven zhodnotit přínos významných autorských osobností v rámci žánrových okruhů literatury pro mládež.
- Bude schopen interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi.
Osnova
  • 1. Vývoj poezie pro děti a mládež od počátků do současnosti, provázanost současné tvorby s tradicemi básnictví pro děti. 2. Proměny dětského hrdiny a příběhové prózy ze života dětí od počátků literatury pro děti a mládež do současnosti, volba témat v závislosti na společenském dění, aktuální tematika, vývojové paralely v určitých obdobích. 3. Pohádka folklorní, adaptovaná a autorská v četbě dětí, adaptace pověstí. 4. Próza s dívčí hrdinkou a její pozice v žánrovém systému literatury pro děti a mládež od počátku do současnosti, kontinuita a diskontinuita vývoje, hlavní autorští představitelé a jejich pojetí dívčího světa a hrdinek. 5. Dobrodružná próza a její pozice v žánrovém systému literatury pro děti a mládež od počátku do současnosti, období a příčiny edičního útlumu, proměny aspektu dobrodružnosti, hlavní autorští představitelé. 6. Literatura s historickou tematikou, proměny její podoby a funkce v souvislosti se společenským děním, problematika adaptace historických pověstí (zejména pověstí z okruhu tzv. starých českých pověstí), akcentace konkrétních témat historické literatury spjaté s českými dějinami v souvislosti s významnými výročími. 7. Přírodní tematika v literatuře pro děti a mládež, antropomorfizační pojetí přírody, naučné aspekty. 8. Vývoj obrazových narativů a ilustrace dětské knihy od počátků literatury pro děti a mládež do současnosti, rozrušování knižního tvaru na počátku 21. století, naučné aspekty obrazových narativů, hravost a experiment obrazových narativů, stírání adresátských kategorií (obrazové narativy nejen pro dětské čtenáře). 9. Problematika teoretické koncepce a kritické reflexe literatury pro děti a mládež od počátku jejího vývoje do současnosti. 10. Otázka triviality a kýče v literatuře pro děti a mládež.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze s. 13-35.
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, 2008. ISBN 9788090424722. Pouze s. 16-21, 28-33, 34-38, 47, 72-74, 78-80, 85-86, 93-94, 97-98, 104-105, 126, 129, 146, 150-156, 159-160, 182-183, 210-217.
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla. 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 8070426047. Pouze s. 9-25, 53-61, 76-85, 114-119, 126-127, 131-143, 161-166, 179-186, 203-207, 215-219, 225-231.
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 8070426683. Pouze s. 123-166, 225-239, 322-324.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). Online. In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze vybraná hesla autorů zmíněných v rozšířených tematických okruzích.
  • TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Online. Brno: Cerm, 2000. 22 s. ISBN 8072041401. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Výklady kombinují vývojové, žánrové i tematické hledisko.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: písemná zkouška, při níž studenti prokáží znalost doporučené literatury a četby (rozsah dán tematickými okruhy a seznamem četby v IS). Předpokladem je znalost společenskohistorického a literárněhistorického kontextu.
Informace učitele
Četba, jejíž prověření je součástí zkoušky, byla zadána již v 1. ročníku a předpokládá se obeznámenost se všemi tituly. Nutným předpokladem pro úspěšné složení zkoušky je znalost společensko-historického kontextu a literárněhistorické povědomí na úrovni absolventa SŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.