ICJk16 Jazykový rozbor

Pedagogická fakulta
podzim 2021

Předmět se v období podzim 2021 nevypisuje.

Rozsah
0/0/.5. 6 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJk16/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Lollok
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se má naučit aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících a aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu.
Výstupy z učení
Student je schopen aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících. Studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu.
Osnova
  • 1. Text. Členění textu. 2. Text v komunikační situaci. Jazykové prostředky zakotvení textu v komunikační situaci (spojky, částice, odkazovací zájmena). 3. Gramatická stránka textu. Stylistická charakteristika gramatických prostředků v textu. 4. Lexikální prostředky v textu, jejich stylistická charakteristika. Příslušnost textu ke stylové oblasti. 5. Analýza prostředky slovotvorných, jejich frekvence v textu. 6. Souvětí a věta jednoduchá. Rozbor věty jednoduché. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Využití syntaktických vztahů jako gramatických prostředků textové návaznosti. Elipsa jako prostředek textové návaznosti.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996. 263 s. ISBN 80-85937-27-1.
  • GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny. 799 s. ISBN 9788071066248. 2012. info
  • Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia. 391 s. ISBN 80-200-1327-X. 2005. info
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Edited by Josef Filipec. 4. vyd. Praha: Academia. 647 s. ISBN 978-80-200-1446-7. 2005. info
Výukové metody
V semináři se provádí aktivní rozbory textů, diskuse o odborných problémech předmětu, prezentuje domácí práce.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je adekvátní účast a prezentace samostatné práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.