ICJp11 Didaktika literární výchovy 1

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 15:00–15:50 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student porozumí základním otázkám teorie oboru, bude obeznámen s obecným pojetím literární výchovy i pojetí kurikula, vysvětlí zákonitosti procesu literární komunikace a recepce textu, základní aspekty literárněvýchovného procesu a didaktické interpretace, pozná širší spektrum metod a forem práce.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: - porozumí základním otázkám literárněvýchovné teorie; - bude schopen vysvětlit zákonitosti procesu recepce uměleckého textu, - porozumí základním aspektům literárněvýchovného procesu a podobám didaktické interpretace; - získané obecné teoretické poznatky bude schopen aplikovat na podmínky 1. stupně ZŠ.
Osnova
  • 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína, základní literatura. 2. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční, literární, kulturní gramotnost. 3. Vývoj názorů na literární výchovu v primární škole; proměny čítanek jako základních učebních prostředků, funkce čítanky. 4. Pojetí literární výchovy v primární škole v platných vzdělávacích programech. Literární výchova v RVP ZV: terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru; cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. 5. ŠVP a Standardy základního vzdělávání. 6. Upevňování techniky čtení, diagnostické prověrky, čtení s věcným porozuměním. 7. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). Přípravná komplexní interpretace textu. 8. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 9. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu, didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 10. Funkce a metody didaktické interpretace, interpretace a tvořivost. 11. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 12. Mimočítanková četba, hodiny tzv. aktuální literární výchovy; kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka.
Literatura
    povinná literatura
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 116 s. ISBN 9788073940386. 2007. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 79 s. ISBN 8021038608. 2005. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita. 56 s. ISBN 8021033274. 2004. info
    neurčeno
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. 117 s. ISBN 9788073687298. 2009. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H. 157 stran. ISBN 8073190672. 2007. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. 179 s. ISBN 8086898016. 2004. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus. 106 stran. ISBN 8072381822. 2002. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna. 111 s. ISBN 8071686824. 2000. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm. 22 s. ISBN 8072041118. 1999. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido. ISBN 80-85931-49-4. 1998. info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška Metody: výklad, diskuse nad vybranými otázkami oboru
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu: zápočet Požadavky na ukončení: zpracování písemné práce odborně-úvahového charakteru (témata a bližší pokyny zadávány vždy na začátku semestru a dostupné v Učebních materiálech)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.