ICJp16 Jazykový rozbor

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJp16/01: St 12:00–12:50 učebna 11, A. Veřmiřovský
ICJp16/02: Po 9:00–9:50 učebna 3, I. Kolářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/2
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se učí aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících a využít teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu.
Výstupy z učení
Student je schopen aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících. Studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu.
Osnova
  • 1. Text. Členění textu. 2. Text v komunikační situaci. Jazykové prostředky zakotvení textu v komunikační situaci (spojky, částice, odkazovací zájmena). 3. Gramatická stránka textu. Stylistická charakteristika gramatických prostředků v textu. 4. Lexikální prostředky v textu, jejich stylistická charakteristika. Příslušnost textu ke stylové oblasti. 5. Analýza prostředky slovotvorných, jejich frekvence v textu. 6. Souvětí a věta jednoduchá. Rozbor věty jednoduché. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Využití syntaktických vztahů jako gramatických prostředků textové návaznosti. Elipsa jako prostředek textové návaznosti.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996. 263 s. ISBN 80-85937-27-1.
Výukové metody
V semináři se provádí aktivní rozbory textů, diskuse o odborných problémech předmětu, prezentuje domácí práce.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je adekvátní účast a prezentace samostatné práce. Studentům bude poskytnuta zpětná vazba formou testu prověřujícího znalosti získané v průběhu semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.