ICJp26 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student ovládá poznatky z fonetiky a fonologie, tvoření slov, morfologie a syntaxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování je student schopen charakterizovat didaktiku českého jazyka jako vědní obor a vysvětlit vztah k jiným vědním oborům. Orientuje se v cílech, pojetí a obsahu jazykového vyučování, a to na základě RVP ZV - ŠVP ZV a Standardů pro český jazyk). Na základě nabytých vědomostí dokáže: - posoudit jazykové a didaktické zpracování učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - sestavit přípravu na různé typy vyučovacích hodin, zná jejich strukturu.
Výstupy z učení
Student - je schopen charakterizovat didaktiku českého jazyka jako vědní obor a vysvětlit vztah k jiným vědním oborům; - orientuje se v cílech, pojetí a obsahu jazykového vyučování, a to na základě RVP ZV - ŠVP ZV a Standardů pro český jazyk). Na základě nabytých vědomostí dokáže: ¨ - posoudit jazykové a didaktické zpracování učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - sestavit přípravu na různé typy vyučovacích hodin, zná jejich strukturu.
Osnova
  • 1. Předmět didaktiky mateřského jazyka a její vztah k jiným vědním oborům. 2. Pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a v současnosti. 3. Cíle a úkoly jazykového vyučování. 4. Osobnost učitele ve vyučování mateřštiny, výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 5. RVP ZV a Standardy pro český jazyk; učebnice a další učební pomůcky. 6. Pravopis, sepětí pravopisného a mluvnického učiva. 7. Pravopis lexikální, morfologický a syntaktický. 8. Osvojování jmenných a slovesných kategorií, nejvhodnější metody a postupy. 9. Hodnocení a klasifikace žáků.
Literatura
    povinná literatura
  • HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena ANDRESOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 137 s. ISBN 978-80-210-9489-5. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
    doporučená literatura
  • KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška: Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.