IPPk11 Pedagogicko-psychologická diagnostika s praxí 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/1.8. 12 konzultací + 12 hodin praxí. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk11/01: Pá 20. 9. 15:00–16:50 učebna 22, Pá 4. 10. 15:00–16:50 učebna 22, Pá 18. 10. 15:00–16:50 učebna 22, Pá 1. 11. 15:00–16:50 učebna 22, Pá 15. 11. 15:00–16:50 učebna 22, Pá 29. 11. 15:00–16:50 učebna 22, Pá 6. 12. 15:00–16:50 učebna 22, A. Kalusová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráci s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka. Student získá přehled o specifických oblastech, metodách a procesu diagnostické práce učitele primární školy.
Výstupy z učení
Studenti by měli být po absolvování předmětu schopni: definovat základní pojmy pedagogicko-psychologické diagnostiky; popsat průběh diagnostického procesu v mateřské škole; vysvětlit podstatu jednotlivých typů pedagogicko-psychologické diagnostiky; charakterizovat základní diagnostické metody; ilustrovat použití daných diagnostických metod na konkrétních případech; na základě typických projevů se orientovat v pedagogických diagnózách a prognózách; provádět autodiagnostiku pedagoga interpretovat výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření, zvolit vhodný diagnostický nástroj, využít ve školní praxi běžně dostupná data o žákovi, prezentovat výsledky srozumitelným způsobem kolegům a rodičům; na základě výsledků vyšetření navrhnout implementace a opatření na individuální úrovni.
Osnova
  • Osnova přednášek: 1. Základní teoretická východiska pedagogické a psychologické diagnostiky; vztah k jiným oborům. Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). 2. Využití diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Typy diagnostiky, přístup k diagnostické činnosti. Historie pedagogické diagnostiky. 3. Význam pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele prvního stupně základní školy (individualizace a diferenciace výuky, podpůrná opatření). 4. Učitel v roli diagnostika, diagnostické kompetence; etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. 5. Diagnostický proces. Diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, diagnostická opatření. 6. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Práce s posudky. Systém poradenství ve školství. 7. Přehled diagnostických metod I. 8. Přehled diagnostických metod II. 9. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele. 10. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání, motivace a zájmů dítěte. 11. Autodiagnostika učitele a její význam. Chyby v diagnostické činnosti. 12. Spolupráce učitele se školskými a školními poradenskými zařízeními. Legislativa. Osnova praxe: 1. Pozorování diagnostické činnosti v praxi učitele, rozhovor s učitelem, seznámení se se způsobem diagnostické činnosti učitele. 2. Nestrukturované a strukturované pozorování v terénu v kontextu diagnostického procesu 3. Rozhovor s vybraným žákem v kontextu diagnostického procesu. 4. Tvorba vlastního dotazníku či použití standardizovaného dotazníku v praxi, nebo aplikace vybrané projektivní techniky v praxi. 5. Analýzy vybraných učebních produktů žáka. Formální a obsahové charakteristiky vybraných produktů. 6. Seznámení se s možnostmi a limity poradenské práce ve školství. Detailní analýza psychologického či speciálně pedagogického vyšetření. Seznámení se s náležitostmi vyšetření. 7. Pozorování a rozhovor s učitelem v praxi k možnostem individualizace a diferenciace ve výuce a implementaci podpůrných opatření ve výuce. 8. Sebepercepce, dotazník na osobnostní vlastnosti (temperament), obsahová analýza příprav, zpětná vazba jiné osoby.
Literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • Pedagogická diagnostika a profese učitele. Edited by Josef Malach - Zuzana Sikorová. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 108 stran. ISBN 9788074646539. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
Výukové metody
konzultace, praxe, samostatná práce, domácí příprava - průběžné zpracování zadaných úkolů
Metody hodnocení
zápočtový test, reflexe diagnostické činnosti realizované v praxi s předložením portfolia k diagnostické činnosti
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.