IPPp05 Pedagogicko-psychologická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp05/01: St 26. 2. 13:00–14:50 učebna 34, St 25. 3. 13:00–14:50 učebna 34, St 22. 4. 13:00–14:50 učebna 34, V. Rodová
IPPp05/02: St 26. 2. 15:00–16:50 učebna 34, St 25. 3. 15:00–16:50 učebna 34, St 22. 4. 15:00–16:50 učebna 34, V. Rodová
IPPp05/03: St 26. 2. 13:00–14:50 učebna 42, St 25. 3. 13:00–14:50 učebna 42, St 22. 4. 13:00–14:50 učebna 42, I. Žaloudíková
IPPp05/04: St 26. 2. 15:00–16:50 učebna 42, St 25. 3. 15:00–16:50 učebna 42, St 22. 4. 15:00–16:50 učebna 42, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je motivace studenta k profesní socializaci. Předmět poskytuje studentům prostor k získání náhledu na vlastní interakční dovednosti, podporuje jejich osobnostní a sociální rozvoj a tvořivost. Konkrétní úkoly vyplývají z obsahu předmětů Základy dramatické výchovy a Sociální psychologie. Seminář probíhá jako reflektivní cvičení základních psychosociálních dovedností studenta se zaměřením na sebepoznání a kultivaci těchto dovedností. Cvičení probíhají v terénu ve škole a zaměřuje se na pozorování a všímání si edukační reality jako základu profesionálního vidění, myšlení, reflexe a sebereflexe studenta. Sledují empirickou orientaci v současné primární škole. Praxe probíhá na fakultních základních školách, Na praxi navazuje reflektivní konzultace, které se účastní pedagog a psycholog z řad vysokoškolských učitelů. Poznávají silné stránky své osobnosti se zaměřením na jejich další rozvoj. Reflexe zážitků z praxe, rozvoj sebereflexe a realizace krátkého výukového celku, ve kterém budou využity metody a techniky dramatické výchovy. Studenti reflektují svůj výukový celek podle dohodnutých kritérií, poznávají dynamiku svého chování a prožívání, své sebepojetí. Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost vyzkoušet si vlastní výstup, připravený a ověřený v rámci předmětu Základy dramatické výchovy, který je založen na práci s literární předlohou a aktivizačních metodách a reflektovat jej. Dále si student vyzkouší vybrané výzkumné postupy v terénu školní třídy, což buduje jeho profesní erudici a diagnostickou způsobilost. Cílem kurzu je také naučit se účinně komunikovat, naučit se partnerské citlivosti znát své silné stránky a rozvíjet je. Získat schopnost reflektovat vzdělávací realitu a schopnost sebereflexe. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: reflektovat vzdělávací realitu sebereflexe účinně komunikovat diagnostikovat své individuální charakteristiky; znát silné stránky své osobnosti a rozvíjet je.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: reflektovat vzdělávací realitu sebereflexe účinně komunikovat diagnostikovat své individuální charakteristiky; znát silné stránky své osobnosti a rozvíjet je.
Osnova
  • Komunikace, komunikační dovednosti, modelové situace nenásilná komunikace Percepční stereotypy, můj osobní percepční stereotyp Moje silné stránky
Literatura
    povinná literatura
  • Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Edited by Eva Machková. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 187 stran. ISBN 9788026203742. info
    doporučená literatura
  • Valenta, J. (2000). Učit se být. Praha: Agentura Strom.
  • Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In Blatný a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  • Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a ARTAMA.
  • Tomková, A. & Marušák, R. & Provazník, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK.
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Translated by Norma Garcíová. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2016, 221 stran. ISBN 9788026210795. info
  • GORDON, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Translated by Julie Žemlová. Vydání první. Praha: Malvern, 2015, 325 stran. ISBN 9788075300065. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy : hry a hrátky pro rodiče a dítě. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200536. info
  • MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
    neurčeno
  • Slezáčková, A. (2012). Pozitivní psychologie. Praha: Grada.
Výukové metody
Diskuze, skupinová práce, přednáška, domácí práce
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích a na praxi v základních školách, plnění zadaných úkolů, vedení pedagogického deníku, hodnocení studenta na pedagogicko-psychologické praxi, založení portfolia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.