IPPp05 Pedagogicko-psychologická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp05/01: St 16. 2. 13:00–14:50 učebna 41, St 30. 3. 13:00–14:50 učebna 41, St 11. 5. 13:00–14:50 učebna 41, V. Rodová
IPPp05/02: St 16. 2. 15:00–16:50 učebna 41, St 30. 3. 15:00–16:50 učebna 41, St 11. 5. 15:00–16:50 učebna 41, V. Rodová
IPPp05/03: St 16. 2. 13:00–14:50 učebna 34, St 30. 3. 13:00–14:50 učebna 34, St 11. 5. 13:00–14:50 učebna 34, I. Žaloudíková
IPPp05/04: St 16. 2. 15:00–16:50 učebna 34, St 30. 3. 15:00–16:50 učebna 34, St 11. 5. 15:00–16:50 učebna 34, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je motivace studenta k profesní socializaci. Předmět poskytuje studentům prostor k získání náhledu na vlastní interakční dovednosti, podporuje jejich osobnostní a sociální rozvoj a tvořivost. Konkrétní úkoly vyplývají z obsahu předmětů Základy dramatické výchovy a Sociální psychologie. Seminář probíhá jako reflektivní cvičení základních psychosociálních dovedností studenta se zaměřením na sebepoznání a kultivaci těchto dovedností. Cvičení probíhají v terénu ve škole a zaměřuje se na pozorování a všímání si edukační reality jako základu profesionálního vidění, myšlení, reflexe a sebereflexe studenta. Sledují empirickou orientaci v současné primární škole. Praxe probíhá na fakultních základních školách, Na praxi navazuje reflektivní konzultace, které se účastní pedagog a psycholog z řad vysokoškolských učitelů. Poznávají silné stránky své osobnosti se zaměřením na jejich další rozvoj. Reflexe zážitků z praxe, rozvoj sebereflexe a realizace krátkého výukového celku, ve kterém budou využity metody a techniky dramatické výchovy. Studenti reflektují svůj výukový celek podle dohodnutých kritérií, poznávají dynamiku svého chování a prožívání, své sebepojetí. Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost vyzkoušet si vlastní výstup, připravený a ověřený v rámci předmětu Základy dramatické výchovy, který je založen na práci s literární předlohou a aktivizačních metodách a reflektovat jej. Dále si student vyzkouší vybrané výzkumné postupy v terénu školní třídy, což buduje jeho profesní erudici a diagnostickou způsobilost. Cílem kurzu je také naučit se účinně komunikovat, naučit se partnerské citlivosti znát své silné stránky a rozvíjet je. Získat schopnost reflektovat vzdělávací realitu a schopnost sebereflexe.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: rozpoznat efektivní komunikaci diagnostikovat své individuální charakteristiky; znát silné stránky své osobnosti a rozvíjet je.
Osnova
  • Moje silné stránky Znaky efektivní komunikace Reflexe praxe, rozvoj profesního vidění
Literatura
    povinná literatura
  • Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In Blatný a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  • Slezáčková, A. (2010). Silné stránky charakteru a ctnosti. In Blatný, M. et al., Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Edited by Eva Machková. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 187 stran. ISBN 9788026203742. info
    doporučená literatura
  • Tomková, A. & Marušák, R. & Provazník, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK.
  • Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a ARTAMA.
  • Valenta, J. (2000). Učit se být. Praha: Agentura Strom.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy : hry a hrátky pro rodiče a dítě. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200536. info
  • MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
    neurčeno
  • Slezáčková, A. (2012). Pozitivní psychologie. Praha: Grada.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 195 stran. ISBN 9788026209782. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 146 s. ISBN 8071780421. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 8085282798. info
Výukové metody
Diskuze, skupinová práce, přednáška, domácí práce
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích a na praxi v základních školách, plnění zadaných úkolů, vedení pedagogického deníku, hodnocení studenta na pedagogicko-psychologické praxi, založení portfolia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.