IPPp14 Základy pedagogického výzkumu

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp14/01: Čt 8:00–9:50 učebna 37, P. Najvar, V. Najvarová
IPPp14/02: Čt 10:00–11:50 učebna 38, P. Najvar, V. Najvarová
IPPp14/03: Čt 8:00–9:50 učebna 38, P. Najvar, V. Najvarová
IPPp14/04: Čt 10:00–11:50 učebna 34, P. Najvar, V. Najvarová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice pedagogického výzkumu a přinášet inspirace pro jejich vlastní výzkumné aktivity (zejména v rámci diplomových prací). Po absolvování kurzu se studenti budou orientovat v metodologické terminologii a budou schopni zhodnotit klady a zápory využití konkrétní výzkumné metody pro zkoumání konkrétních edukačních fenoménů. Budou také připraveni zformulovat projekt své diplomové práce, koncipovat její strukturu, zdůvodnit volbu výzkumné metody a postup výběru vzorku a predikovat způsob analýzy a interpretace získaných dat.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni navrhnout design výzkumného šetření pro potřeby diplomové práce, včetně zdůvodnění výběru konkrétních výzkumných metod a postupů sběru a analýzy dat.
Osnova
  • Předmět představuje rozšířený úvod do témat spojených s výzkumem v edukačních vědách v širším sociálněvědním kontextu. Pozornost je věnována roli výzkumu při formulování a testování teorií, a také koncipování a realizaci výzkumu edukačních jevů. Studenti se seznamují s postupy vedoucími k vymezení výzkumného problému, formulaci hypotéz či výběru vzorku a s přístupy ke zpracování a analýze výzkumných dat. Vytvářejí se tak u studentů předpoklady pro realizaci akčního výzkumu v budoucí profesní praxi a pro realizaci empirického výzkumu v rámci jejich kvalifikačních prací. Diskutovaná témata zahrnují teoretická a filozofická východiska empirického zkoumání edukačních jevů; druhy a typy výzkumu; kvantitativní a kvalitativní přístupy ve výzkumu; deskriptivní a inferenční statistika; konstrukce výběrového souboru; koncipování empirického výzkumu; sběr a analýza dat v empirickém výzkumu; pozorování jako metoda pedagogického výzkumu; písemné dotazování jako metoda pedagogického výzkumu; obsahová analýza jako metoda pedagogického výzkumu; rozhovor jako metoda pedagogického výzkumu.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
Výukové metody
Prezentace teoretických základů a skupinová diskuse.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, ústní rozprava nad záměrem diplomové nebo jiné výzkumné práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.