ISPp02 Specific Learning Difficulties

Faculty of Education
Spring 2021
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught online.
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
ISPp02/01: Thu 14:00–17:50 učebna 37, I. Jůzová, K. Štrausová
ISPp02/02: Mon 14:00–17:50 učebna 60, I. Jůzová, K. Štrausová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject is focused on appropriate approach to students with specific learning disabilities (SLD). It targets the possibilities of remediation, education and appropriate didactics in education of students with SLD. Student will acquire basic skills in appropriate educational methods and remediation of students with specific learning disabilities.
Learning outcomes
After completing the course, the student will be able to: define terminology related to specific learning disorders; to describe the manifestations of types of specific learning disorders and their influence on the students educational process; to describe the influence of specific learning disabilities on individual personality development; to be oriented in the education system of students with specific learning disabilities; define pedagogical-psychological counselling services for students with specific learning disabilities; describe the services provided to students with specific learning disabilities by the school counselling centre and cooperation in a multidisciplinary team at school; propose appropriate supportive measures relating to the general conditions for the education of students with specific learning disabilities in common classes; design appropriate procedures in remediation care of students with specific learning disabilities
Syllabus
  • The subject defines aspects of specific learning disabilities. It targets the possibilities of remediation, education and appropriate didactics in education of students with SLD. Specific learning disabilities - terminology, aetiology, symptoms, diagnostics, methods of development of weakened sensory functions in preschool children, weakened aspects in the development of central nervous system and sensory functions significant at primary education (reading, writing, calculating), remediation care, remediation methods for individuals with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, dyspraxia in primary school.
Literature
    recommended literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Online. Brno: Paido, 2012. 237 s. ISBN 9788073152321. [citováno 2024-04-23] info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Online. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141. [citováno 2024-04-23] info
    not specified
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
  • ŠEMBEROVÁ, Kamila and Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Online. Edited by Lenka Krejčová - Zuzana Hladíková. 1. vydání. Brno: Edika, 2014. 248 stran. ISBN 9788026606000. [citováno 2024-04-23] info
  • BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 155 s. ISBN 9788024735207. [citováno 2024-04-23] URL info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Dysgrafie. Online. 2. rozšířené vydání. Praha: D + H, 2009. 66 stran. ISBN 9788090386990. [citováno 2024-04-23] info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice (Dyscalculia and specific leasing difficulties). Online. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 110 pp. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. [citováno 2024-04-23] info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie. Online. 2. upravené vydání. Praha: D + H, 2008. 64 stran. ISBN 9788090386976. [citováno 2024-04-23] info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. Online. 1. vyd. Praha: D + H, 2008. 68 s. ISBN 9788090386945. [citováno 2024-04-23] info
  • LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 62 s. ISBN 9788073672447. [citováno 2024-04-23] info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení (Strategies in education of pupils with special education needs and specific learning disorders). Online. 1st ed. Brno: Paido Brno, 2007. 159 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. [citováno 2024-04-23] info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Online. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006, [citováno 2024-04-23] info
  • SIMON, Hendrik. Dyskalkulie : jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 166 s. ISBN 8073671042. [citováno 2024-04-23] info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie : metodika rozvíjení základních početních dovedností. Online. Vyd. 3., zcela přeprac. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. 125 s. ISBN 8073110296. [citováno 2024-04-23] info
  • SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Online. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000. 136 stran. ISBN 8071697737. [citováno 2024-04-23] info
  • KOCUROVÁ, Marie. Specifické poruchy učení a chování. Online. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2000. 95 s. ISBN 807082705X. [citováno 2024-04-23] info
  • TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě správně psát : zábavná cvičení pro nápravu dysgrafie u dětí se specifickými poruchami učení. Online. 2. vyd. Praha: Práce, 1996. 61 s. ISBN 8020803300. [citováno 2024-04-23] info
  • Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Online. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. [citováno 2024-04-23] info
  • KREJBICHOVÁ, Dagmar. Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni : pomocný materiál pro učitele českého jazyka na ZŠ. Online. 1. vyd. Plzeň: CDVP, 1994. 48 s. [citováno 2024-04-23] info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 236 s. [citováno 2024-04-23] info
Teaching methods
interactive seminar, discussion, practical examples
Assessment methods
For successful completion following requirements are set: 1. Lesson plan adjusted for students with SEN. 2. Exam - Written test. Student needs 75 % of correct answer to pass. 3. Active participation on lectures and at least 80 % attendance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Spring 2020, autumn 2020, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/ISPp02